Åpner for reservasjon av Xpeng P7

En litt coupéaktig P7 er neste ut for Xpeng, og nå frister den nye importøren med rabatter for de som er tidlig ute med reservasjon.


En stor norske nyhet rundt Norges-vennen Xpeng er at merket nå har fått ny importør. Dette skjedde formelt i forrige uke, og nyopprettede XBI Norge overtar ansvaret fra Zero Emission Mobility.

Det bør ikke by på noen problemer, for bak XBI Norge står nemlig Motor Gruppen som allerede tar inn merker som Mitsubishi, Renault og det nye kinesiske merket Hongqi.

-->
Det er altså en særs rutinert organisasjon som også skal håndtere Xpeng, som startet på veien mot å bli et globalt merke da norske Noreen mottok sin Xpeng G3 rett før jul.

Import-bytte er timet inn mot den neste modellen som Xpeng skal tilby i Europa, og som det nok er ganske store forventninger til.

For selv om også SUV-modellen G3 skiller seg litt ut fra mengden med sitt design, er P7 noen helt annet.

Dette er nemlig en mer coupéaktig bil med en masse teknologi og selvkjørende assistenter, og Xpeng kaller den like godt for «en smart sedan med superlang rekkevidde».

‒ Det er mange som har ventet tålmodig på lanseringen av Xpeng P7, sier Rune Hofflund Gjerstad, daglig leder i XBI Norge.

‒ Dette er flaggskip-modellen til Xpeng fullpakket med den nyeste teknologien, og det meste av tenkelig utstyr. Den kommer med både firehjulsdrift og bakhjulsdrift.

Xpeng P7 kan kanskje minne litt om Tesla Model 3 i designet, og de selvkjørende og smarte egenskapene bilen byr på kommer blant annet gjennom 12 ultralydssensorer, 5 millimeterbølge radarer og 14 kameraer rundt bilen.

Superlang rekkevidde er nok å ta litt for hardt i, men Xpeng P7 med bakhjulsdrift har en estimert oppgitt rekkevidde på 530 kilometer. Det er ikke ille.

Med drift på alle hjulene faller rekkevidden ned til 470 kilometer, og denne utgaven skyter opp til 100 km/t på 4,5 sekunder. Den med bakhjulsdrift klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Xpeng Norge nevner ikke noe om slepekrok, men sier at det er mulig å laste 50 kilo på taket av P7.

Men noe de sier om er prisen og bestillinger.

Xpeng P7 har fått en startpris på 440.000 kroner, og nå åpner de også for reservasjoner for bilen. Og de har lokketilbud.

‒ Som en ekstra sommeroverraskelse slår Xpeng til med å gi de som er raskest en ekstra rabatt, sier den daglige lederen.

Xpeng Norge nøyer seg med å ta 1.000 kroner i innskudd, og deretter kjører de et opplegg de selv kaller for «trappetrinnsmodell». De som betaler inn innskudd i juli får 10.000 kroner rabatt, i august venter det 7.000 kroner i avslag og de som reserverer i september får et prisavslag på 5.000 kroner.

I tillegg venter det en «hyggelig overraskelse» til de 100 første som kjøper bilen, melder Xpeng.

Videre er det ventet at det blir mulig å prøvekjøre Xpeng P7 fra midten av september, og her blir selvsagt de som står først i selve reservasjonskøen prioritert. Til slutt håper Xpeng at de første bilene er på plass på norske veier i løpet av 4. kvartal, og i så fall er ikke P7 altfor langt unna.

Det ser iallfall den nye importøren fram til.

‒ Det er ingen tvil om at Xpeng P7 er konkurransedyktig, på alle områder, sier Gjerstad.

‒ Den er klargjort for autonom kjøring gjennom sensorer og førerassistentsystemet Xpilot 2.5. Operativsystemet Xmart OS oppdaterer kontinuerlig bilen, basert på erfaringer og innspill fra brukerne. Den vil dermed bli enda smartere og mer selvkjørende etter hvert som infrastruktur, lovgivning og programvare utvikles.

Han lover også en premium følelse gjennom behagelige sportsseter, Dynaudio lydanlegg med 18 høyttalere, lav veistøy og gode kjøreegenskaper.

Xpeng har ikke valgt ut Norge som et pilotland for sin globale satsing tilfeldig, og i tillegg til at Norge satser tungt på elbiler kan vi by på et ganske så røft vinterklima og utfordrende veier i forskjellig naturlandskap.

‒ Vi har et langsiktig perspektiv på det norske markedet, sier Leon He i Xpeng.

‒ Med både Xpeng G3 og Xpeng P7 på det norske markedet leverer vi en bredere portefølje av smarte, framtidsrettede biler til det norske folk.

At P7 er ganske så selvkjørende har Xpeng allerede vist.

I mars inviterte de nemlig til litt av et stunt mellom gigabyene Guangzhou og Beijing, en strekning på solide 3.000 kilometer. Mellom 13 og 15 P7-biler deltok på de sju etappene, og det hele tok akkurat en uke.

Her fikk blant annet 228 motorjournalister være med på deler av ferden, og målet var å se hvor mye av kjøringen bilene selv klarte.

Og det var svært så mye.

Sjekk dette, hvor journalisten som kjører kun holder hendene på rattet som en sikkerhet:

Totalt ble det i snitt kun registrert 0,71 menneskelige involveringer per 100 kilometer, og det betyr at bilene selv stort sett selv sørget for kjøringen. På det minste ble det registrert 0,30 menneskelige involveringer mellom Jinan og Beijing under den 7. og siste etappen, en strekning på 383 kilometer.

‒ Målet er å utvikle verdens fremste hardware og software for autonom kjøring, og både vår strategi og vårt utviklingssenter gjør oss i stand til å nå det målet, sa grunnlegger og sjef He Xiaopeng etter den lange og vellykkede testturen.

Vi har selvsagt bilder fra den turen, så her har du Xpeng P7 som stort sett kjørte av seg selv:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter