Åpner for bestilling av Volvos elbil

Å si at Volvos helelektriske XC40 Recharge Pure Electric nærmer seg med stormskritt er å ta hardt i, men nå åpnes det iallfall for bestilling av elbilen.


Volvos norske forhandlere går garantert en travel dag i
møte. For som kjent er nordmenn både glad i Volvo og elbiler, to bokser den kommende
XC40 Recharge Pure Electric haker av.

‒ Vi har hatt 9.000 på interesseliste etter at bilen ble
vist fram første gang, og mange av disse gleder seg til å bestille elbil fra
Volvo i dag, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i
Volvo Car Norway.  

Og det er kanskje ikke rart både kundene og Volvo Norge selv
gleder. For XC40 Recharge Pure Electric haker av langt flere enn to populære bokser.

 

Den er en kompakt SUV. Den har firehjulsdrift. Den skal få
en rekkevidde på over 400 kilometer. Den kan hurtiglades med 150 kW. Den får tilhengerfeste
(1.500 kg). Den starter under en halv million. Den klarer 0-100 km/t på under 5
sekunder.

Og ikke minst.

Den blir en av tidenes sikreste Volvo, og det sier jo ikke
rent lite.

Så at Volvo Norge har 9.000 på interesselisten er ikke noe
rart, og XC40 Recharge Pure Electric kan nok også selge greit utenfor Norges
grenser også.

For globalt sett er XC40 den aller mest populære modellen
til svenskene, noe kombinasjonen SUV og den kompakte størrelsen på 4,42 meter
sørger for.

En XC40 er som alle de andre Volvo-modellene en sikker bil,
og hentet toppscoren 5 stjerner i Euro NCAP’s krasjtest i 2018.

Utfordringen når en modell bygges om til elbil er at
strukturen også forandres, i og med at drivverket og motoren byttes ut.

Volvo har like godt redesignet XC40 slik at Recharge Pure
Electric er minst like sikker, og de har forsterket karosseristrukturene og
beskyttet batteripakken med et nytt sikkerhetsbur.

I tillegg er det en ekstra bonus å hente.

For når en modell gjøres om til elbil blir faktisk kjøreegenskapene og balansen bedre, ettersom batteripakken plasseres lavt og dermed senkes tyngdepunktet ‒ noe som er en fordel.

Den helelektriske XC40 blir starten for en stor satsing for
Volvo, og de neste fem årene skal det svenske merket lansere en ny helelektrisk
modell årlig.

Ambisjonen er at i 2025 skal halvparten av det globale nybilsalget komme fra helelektriske biler, mens resten skal være ladbare hybridbiler.

Alle disse bilene får benevnelsen «Recharge» i seg, noe som
viser at de enten er rene elbiler eller ladbare hybrider av Volvo-modellene.

– Vi har sagt det mange ganger før, Volvo Cars’ framtid er
elektrisk. Med lanseringen av den helelektriske SUVen XC40 og
modellporteføljen Recharge tar vi et stort steg i den retningen, sier Håkan
Samuelsson, administrerende direktør og president i Volvo Cars. 

 Så blir det ventelister rundt XC40 Recharge Pure Electric?

Volvo sier selv at de skal tredoble produksjonskapasiteten
for elektrifiserte biler, og Volvo Norge sier at de forventer en god tilgang til
biler for det norske markedet.

Så forhåpentlig blir det ikke så ille.

De første XC40 Recharge Pure Electric kommer til Norge i
fjerde kvartal 2020, og bilen har en startpris på 490.000 kroner før frakt og
levering.

Og den kan altså bestilles fra og med i dag.

Her er flere bilder av Volvo XC40 Recharge Pure Electric:

 

Les også: