Antall trafikkdrepte skjøt til værs

April går inn i historien som en dyster måned når det kommer til trafikkdrepte.


En positiv utvikling de siste årene har gjort den norske
trafikken til en av verdens aller tryggeste, men nå blinker varsellampene
igjen. Den gode trenden har nemlig snudd, og nå er det igjen en oppgang i antall
omkomne.

Tall fra Trygg Trafikk viser at 14 personer livet i
trafikkulykker i forrige måned, noe som er seks flere enn samme måned i fjor og
det høyeste april-tallet siden 2009.

Den blytunge april sender også det totale antallet i 2019 opp
til 31 omkomne, sju flere enn samme periode i fjor.

– Årets fire første måneder viser en økning i antall
trafikkdrepte og vi har nettopp hatt den verste april på over 10 år, sier Bård
Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

‒ Utviklingen går i feil retning. Selv om de siste to årene
ga en solid nedgang i antall personer som mistet livet i trafikken, trenger vi
å se at den positive trenden fortsetter i årene som kommer skal vi nå de
nasjonale målene. Bilførere, syklister, MC-førere og andre trafikanter må ta
bedre vare på seg selv og andre, legger han til.

Ifølge Johansen er den store synderen er fart.

Et eksempel er påsken, hvor UP i forkant varslet omfattende kontroller.
Likevel kunne de skuffet konstatere at folk ikke klarte å oppføre seg i
trafikken.

– I fire av ti dødsulykker er for høy fart en medvirkende
faktor til ulykken. Politiske og administrative tiltak som hyppigere
fartskontroller, redusert hastighet ved særlig en del fylkesveier og bruk av
strekningsmåling av fart er tiltak som vil bidra positivt. Men å holde
fartsgrensen er det enkleste og mest effektive vi som enkeltpersoner kan gjøre
for å kjøre trygt og bidra til en positiv utvikling, understreker Johansen.

Statistikken viser også en dyster utvikling for fotgjengerne. Dagens nye biler har sikkerhetssystemer som skal sikre de myke trafikantene, men uheldigvis består den norske bilparken av eldre biler uten slik teknologi.

Og det koster liv.

Tre forgjengere og en syklist omkom i april, og så langt i
2019 har tre flere fotgjengere omkommet enn samme periode som i fjor.

– At fotgjengere blir ofre i trafikken er alltid tragisk.
Både sjåfører og fotgjengerne selv må være bevisste og oppmerksomme på hvor
utsatt denne gruppen er i møtet med biltrafikk. I møtet med en bil, er det
alltid fotgjengeren det går utover, sier Johansen.

Seks bilførere, en bilpassasjer og tre MC-førere omkom også
i april, og deriblant en 41 år gammel mann på MC i Finnmark som var det nordligste
fylkets første trafikkdrepte i år.

En ny undersøkelse fra NAF avdekker hva nordmenn er redd for
i trafikken. På topp troner dårlige veier og møter mellom bilister og
syklister.

‒ Når veistandarden er dårlig øker faren for ulykker. Hull i
veien, manglende merking, veiskuldre som har sklidd ut, dårlig skilting ‒
listen er lang. Det er et enormt forfall på veiene våre, spesielt på
fylkesveiene. Denne undersøkelsen bør få politikerne til å åpne øynene, sier Camilla
Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF’s Trafikantbarometer 2019 viser at rundt en av tre (32
prosent) oppgir dårlig vedlikehold som en bekymring, tett fulgt av farlige
situasjoner mellom bilister og syklister (31 prosent) og dårlig
vintervedlikehold (30 prosent).

‒ Folk har behov for å komme seg frem uansett årstid. Nå om
våren ser man hvordan vinteren herjer med veiene våre, og det blir enda
tydeligere at vi trenger et robust veinett som er trygt året rundt, påpeker Ryste. 

Les mer om:

Nyheter