2020 var en milepæl for elbilene, for da ble også de siste hullene i det norske hurtiglade-nettverket tettet. Antallet nye raske ladere økte med hele 29 prosent, men ekspertene mener utbygningen ikke går fort nok.
Salgsmåneden januar gikk mot trenden vi har sett de siste årene, og 2021 startet med at elbilene ble vippet ned av tronen som Norges mest populære nybil.
For verken Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 eller fjorårets aller mest populære, Audi e-tron, holdt følge med Toyota Rav4 når det kom til antall nyregistreringer.
-->
Men også denne kommer med kontakt, og ladehybriden byr på formidabel elektrisk rekkevidde. Faktisk så mye at Nybiltester nok ble lettere sjokkert da de trykket inn knappen for eldrift, og målte Rav4 PHEV til formidable 89,9 kilometer.
Om vi slår sammen alle de nye ladbare bilene som ble registrert i januar, sto disse bak 8.309 av de totalt 10.301 nye personbilene som ble registrert i januar. Åtte av 10 var altså ladebare.
Det betyr altså at antall nye ladbare biler vokser kraftig, og det må bygges mange nye hurtigladere for at nettverket skal holde følge.
Noe det også gjøres.
Enorme Finnmark fikk også sine første hurtigladere i 2020, og totalt ble det satt opp 922 nye hurtigladere i Norge i fjor, ifølge tall fra den nasjonale ladestasjonsbasen Nobil. Denne driftes av Norsk elbilforening på oppdrag fra Enova, og viser at det norske ladenettverket ved årsskiftet besto av 3.270 hurtigladere.
Med hurtigladere menes ladere som leverer 50 kW eller mer, og inkluderer Teslas eget ladenettverk.
‒ Tommel opp til ladebransjen som virkelig har gjort en god jobb for å øke utbyggingstakten, slik at det blir færre biler per hurtiglader for hvert år som går, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Men nye elbiler håndtere som kjent langt større hastighet enn 50 kW, og gledelig nok var de fleste nye også såkalte lynladere. Det kom 574 nye ladere som håndterer hastigheter på 150 kW og oppover, noe som i tillegg til å kutte ladetiden også bidrar til å kutte ladekøen. For jo raskere ladingen går, jo raskere gjør elbilen seg ferdig med ladestoppen.
Elbilforeningen gir altså en tommel-opp, men utbygningen av hurtigladerne henger fortsatt ikke med elbilsalget.
‒ Vi trenger 1.250 nye hurtigladere i året om vi skal holde tritt med elbilsalget fram mot 2025, for da vil det rulle over 1 million elbiler på norske veier, sier Bu.
Ved utgangen av 2020 var det rundt 347.000 elektriske person- og varebiler registrert i Norge, noe som betyr rundt 106 elbiler for hver hurtiglader. Dette er en framgang fra 2019, hvor det var 270.000 registrerte elbiler og 114 elbiler per hurtiglader.
‒ Ladekøene er for mange, og flere deler av landet mangler hurtigladere. Selv om antallet elbiler per lader faller har vi en lang vei å gå for å hindre stadig økende køer, sier Bu.
Også NAF har fått med seg at rundt åtte av 10 registrerte nybiler i januar kom med stikkontakt, og er bekymret for utbygningen av infrastrukturen ‒ spesielt i tynt befolkede områder hvor hurtigladere ikke er like lønnsomme.
‒ Den store utfordringen framover er hvor disse skal lade. Regjeringen må få på plass en ladestrategi som sikrer alle lading, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Norge er verdens største elbilnasjon målt i markedsandeler, og bilforbundet tror at kommende elbilmodeller kan gi elbilene nok en dytt.
‒ Vi tror salget kommer til å ta seg opp utover i 2021. Fjoråret viste at når modellene kommer, tar salget av, sier Sødal.
‒ Flere spennende modeller er rett rundt hjørnet, blant annet flere familiebiler, understreker han.
Også elbilforbundet er bekymret, spesielt etter at de har tittet på undersøkelser de har gjennomført. I Elbilisten 2020 svarte kun 16 prosent av norske elbilister at de aldri opplever kø når de lader. Sommeren 2020 opplevde 1 av 3 elbilister kø ofte eller alltid i løpet av ferien.
‒ Hurtiglading må være enkelt og tilgjengelig for alle. Det forutsetter storstilt og planmessig utbygging. Stortinget bør bestille en nasjonal ladestrategi av regjeringen når de nå skal behandle klimameldingen, sier Christina Bu.
Hun forventer at statsråd Tina Bru raskt iverksetter nye regler for nettleie som er foreslått av NVE i fjor høst, som hun mener er et viktig skritt på veien mot å gjøre det kommersielt lønnsom å sette opp hurtigladere over hele landet.
‒ Her er det ingen grunn til somling. Forslaget fra NVE er godt, så nå må regjeringen gjennomføre slik at det blir like enkelt å kjøre elbil på bygda som i byen.
Elbilforeningen mener blant annet at det må bygges minst én hurtigladestasjon per 50. kilometer langs fylkesveinettet, og at det er behov for én ladepark med minst 50 hurtigladere per 150 km langs hovedveinettet.
Så hvordan er fordeling av hurtigladere?
Folkerike Viken ligger ikke overraskende på topp med totalt 926 hurtigladere, Vestland har 558 og Innlandet kan skilte med 387 hurtigladere. Nederst ligger heller ikke overraskende Nordland med 105 og Troms og Finnmark med 86 hurtigladere.
Og da er det kanskje greit å minne om at strekningen Kirkenes-Tromsø langs E6 og E8 er på solide 900 kilometer, så det er enorme avstander lengst nord.
Her er statistikken hentet fra databasen til Nobil som du finner her.
Les også: