Visste du at Norges hovedstad er blant de som leder an når det kommer til utvikling av trådløs lading av elbiler? Ikke det, nei.
I Oslo samarbeider blant andre Momentum Dynamics, Jaguar, Fortum, byen selv og Cabonline (NorgesTaxi) om å bygge opp infrastruktur knyttet til en høyytelses trådløse lading av taxiene. Og ideen er genial.
-->
For når de 25 Jaguar I-Pace-taxiene utstyrt med trådløse mottakere står på en spesialpreppet holdeplass parkerer de rett over ladeplater, akkurat som når mobilen legges over ladeplaten. Her er det altså ingen kabler, og bilene starter å lade med en eneste gang.
Ja, det høres ut som en ønskedrøm.
Ladeplatene leverer hastigheter mellom 50 og 75 kilowatt hver, og skal bidra til at Oslo når målet om kun elektriske taxier i 2024. Oslo er for øvrig den første storbyen i verden med et slikt prosjekt, så her skrives det et viktig kapitel i elbil-historien.
Og nå tar Momentum Dynamics store ord i munnen, for de melder rett og slett om et «stort gjennombrudd med enorme implikasjoner for elbilindustrien».
Det amerikanske selskapet sier at de har utviklet et trådløst system som gir muligheten til å lade elbiler med både høy (50-75 kW) og lav (7-22 kW) effekt. Den første helautomatiske og trådløse kombo-laderen.
De sier de at denne funksjonen vil muliggjøre automatisk lading hjemme eller på ladeplassen, og at dette vil gjøre høyeffekts lading i offentlige omgivelser enda enklere.
Den nye såkalte «dual-power»-modusen åpner for at elbiler og lette el-lastebiler og el-varebiler kan gjenkjenne og lade et batteri ved hvilken som helst kraft ved hjelp av en vanlig induktiv komponent på kjøretøyet.
‒ Muligheten til å administrere et hvilket som helst strømnivå med en enkelt enhet representerer et gjennombrudd som vil se en bredere distribusjon av trådløs lading og akselerert bruk av elbiler, sier Momentum Dynamics-sjef Andy Daga.
‒ Dette oppfyller vår visjon om å tilby en allestedsnærværende og helautomatisert ladeløsning der bilen er i stand til å lade seg selv uten menneskelig handling. Lading av en bil eller til og med en lastebil skal være en uanstrengt «bakgrunns-operasjon» som ingen tenker på – omtrent som elektronisk bompengeinnkreving har blitt.
Daga mener at kabelladingen har hemmet den globale utrulling av elbilene, og at håndfri lading blir et sentralt element i elektrifisering av personbiler.
‒ Kanskje det er ironisk at staten som var fødestedet til verdens moderne petroleumsindustri, nå tilbyr den langsiktige løsningen som vil flytte kjøretøy bort fra bensin og gjøre elbiler allestedsnærværende over hele verden, sier han.
Den nye løsningen åpner altså for at elbiler kan lades sakte der det er begrenset med strøm, og hurtiglades hvor elbilistene etterspør dette. Momentum Dynamics sier også at vanlige pluggladere ofte både står ubenyttet og er ute av drift, mens trådløs lading oppmuntrer til hyppigere lading når den brukes på offentlige steder.
Videre forklarer de at for varebiler og lastebiler betyr dette at kjøretøy kan lade trådløst med lav effekt i garasjen, men også hente et betydelig rekkeviddeutvidende tillegg mens de stopper i korte stunder for eksempel ved en lastebrygge, langs en kommersiell lastesone eller ved leveringssteder.
Et annet poeng Momentum Dynamics viser til, er at selvkjørende biler, som jo er på vei, trenger trådløs lading for å være helt autonome.
Oslo fører altså an i denne utvikling, men også rett over grensen skjer det trådløse ladeting.
Volvo meldte i mars at de kjører på med et trådløst ladeprosjekt i Göteborg, og målet er å evaluere potensialet for en slik teknologi for framtidige elbiler.
Der finner vi flere av de samme aktørene som har tatt sats i Oslo, for både Momentum Dynamics og Cabonline er med på dette prosjektet. Men Jaguar I-Pace er nå byttet ut med Volvo XC40 Recharge, og piloten skal løpe i tre år.
Du har muligens lyst til å se hvordan dette faktisk fungerer, så her forklarer og viser Volvo teknologien som en gang i framtiden kommer til å gjøre ladekablene overflødig. Forhåpentligvis.
Les også: