Ami, en elbil for 16-åringer

Citroën kommer med en elbil så liten at man ikke trenger bilsertifikat for å kjøre den. 


For ett år siden presenterte Citroën et konsept under Genève
Motor Show som gikk sin seiersgang over hele verden.

Interessen for det det merkelige kjøretøyet var faktisk så overveldende
at det franske merket bestemte seg for å videre med prosjektet kalt Ami One
Concept.

-->
Nå er det klart for premieren på det ferdige resultatet kun
kalt Ami, og vi har oppdatert vår ett år gamle sak. Så her er den oppdaterte saken
av den oppdaterte bilen.

Husker du Citroën 2CV?

Denne snodige bilen med et veldig særpreget design er
faktisk en av de mest seiglevende modellene som har vært, og den rakk å bli 42
år gammel før den ble pensjonist i 1990. 

Tanken bak 2CV tilbake i 1935 var at den skulle være så
enkel og billig (motoren var f.eks. opprinnelig på 9 hk) at alle skulle ha råd
til en slik, og på den måten skulle også de fattige bøndene på bygda få byttet
ut hest og kjerre med motor og fire hjul. 

Citroën-sjefen den gang ville ha en bil som kunne frakte
fire personer samt 50 kilo poteter. Jepp!

Den ble altså en veldig suksess da den kom i produksjon ett
år etter at den var vist fram på Paris Motor Show i 1948.

Tanken bak Ami er ikke så veldig ulik, foruten potetene da. 

Den lille elbilen, nesten som en eske på fire hjul, skal nemlig levere urban mobilitet til massene, og skal være et alternativ til kollektivtransport, sykler, scootere og andre to- og trehjulinger.

Bilen er ultrakompakt med en lengde på 2,41 meter, en bredde på 1,39 meter, en høyde på 1,52 meter, og med plass til to personer på innsiden. 

Dette er en mopedbil, så Ami kan kjøres av norske 16-åringer. I Frankrike kan for eksempel 14-åringer sette seg bak rattet på en Ami.

Så hva er dette for noe?

Jo, dette er altså en helelektrisk mopedbil som er
tilkoblet, og franskmennene legger også opp til et økosystem hvor det er blir mulig
å både leie og kjøpe en slik bil.

Citroën har tenkt på alle de forskjellige behovene i forhold
til leie- og delingstjenester, og det skal dermed være mulig å bestille denne
for både kort og lang tid. Ja, til og med kjøpe den.

Langtidsleie koster 19,99 euro per måned samt et engangsgebyr på 2.644 euro i Frankrike, gjennom Free2Move kan man leie den for 0,26 euro per minutt, eller så kan man cashe ut 6.000 euro og kjøpe den.

Dette er altså en mopedbil, og toppfarten er dermed 45 km/t.
Rekkevidden er på 70 kilometer, og ladetiden er opplyst til 3 timer via 220
volts kontakt.

Telefonen er blitt en viktig del av hverdagen, og det vil
den også være i Ami. Der kan den plasseres på et eget sted, og det er også en
app hvor du kan følge med på bilen.

Innsiden er litt som 2CV en gang var ‒ altså noe vi aldri
har sett før. 

Instrumentpanelet er selvsagt digitalt, og det er ikke
veldig mange fysiske knapper å se. 

På høyre side av rattet ser vi tre stykker, en for vindusvarmen, en for vifta og en for varselblinklys, samt en USB-inngang ‒ og det er dét.

Dette er altså en ultrakompakt elbil som kun veier 485 kilo,
mens svingradiusen er på 7,2 meter.

Citroën åpner for salg av Ami 30. mars, men da kun i
Frankrike. Deretter følger Spania, Italia, Belgia og Portugal, før det skal åpnes
for Tyskland deretter.

Dessverre sier de ingenting om Norge, men blir
etterspørselen høy nok blir Ami forhåpentlig også tilgjengelig her.

2CV ble altså en gigantisk suksess etter at den kom på
markedet i 1949, og totalt ble det produsert 5,1 millioner slike biler. 

Slik så den ut, og bøndene var altså fornøyde. 

La du merke til de spesielle siderutene? For som du kan se
av bildeserien under har Ami arvet den løsningen, et morsomt grep fra Citroën.

2CV skulle gjøre bondefolket fornøyde, og nå skal altså Ami
blidgjøre byfolket.

Kanskje kan Ami bli 2020-tallets svar 2CV?

Les også: 

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter