Til helgen er det klart for Storbritannia Grand Prix på den berømte Silverstone-banen, en av de originale banene fra starten av F1 tilbake i 1950. Det løpet ble for øvrig vunnet av legendariske Giuseppe Farina i en Alfa, og italieneren skulle også bli den aller første verdensmesteren det samme året.
Alpine startet også opp som et racerteam, og grunnlegger Jean Redele gikk fra å konkurrere i Renault 4CV til å lage sine egne biler i 1954. I 1962 kom Renault med en ny bil som het R8, og denne kastet Alpine seg over og kom opp med sin egne versjon.
-->
Bilen ble kalt A110 Berlinette Tour de France, og det var starten på blodlinjen til den nå berømte A110-modellen som ble gjenopplivet i 2017.
I dag er dette fortsatt den eneste modellen Renault-eide Alpine tilbyr, men de gjør det de kan for å skvise mest mulig ut av denne bilen. Det betyr spesialversjoner.
Alpine har kommet med en lang rekke slike, og den foreløpig siste er A110 San Remo 73 som markerer at det er 50 år siden den originale A110 tok den aller første VM-tittelen i WRC tilbake i 1973. Det ble for øvrig den eneste tittelen som bilen tok.
Nå er det altså på gang en ny spesialversjon.
‒ A110 S Enstone Edition blir presentert under British Grand Prix på Silverstone, og avslører en sporty eleganse og en grundig britisk teknikk, sier Emmanuel Al Nawakil hos Alpine.
‒ Laget i Enstone og satt sammen i Dieppe, gir den racingentusiaster en unik mulighet til å få tilgang til fortreffelighet og ekspertise til Alpine F1 med denne eksklusive utgaven med genuine elementer av håndverk.
Alpine-fabrikken i Enstone har over 30 års Formel 1-ekspertise, og lager nå komponenter og teknologier for BWT Alpine F1-teamet. Og det drar den nye spesialutgaven nytte av.
For blant annet har A110 S Enstone Editions fått det samme karbonet i cockpiten, og der er det svart mikrofiber med grå sømmer inneholder karbonelementer fra selveste F1.
Som vanlig når det gjelder spesialutgaver er hver av de 300 bilene som de skal lage nummeret, og disse kommer også i en 2-fargers utvendig lakk som kombinerer «Gris Tonnerre» mørk matt grå og den mer lyse «Argent Mercure».
På toppen, bokstavelig, er det et svart tak utsmykket med noe typisk britisk ‒ Union Jack. Dette er tilgjengelig i glanset eller matt, og smart nok er taket standard i Storbritannia og kan velges som et alternativ i Frankrike og andre land.
Resultatet er uansett en ganske imponerende bil.
A110 S Enstone Edition har også sorte 18-tommers matte GT Race-hjul og Brembo-bremser som står i stil med den utvendige fargen, og på innsiden er det også racingseter med et eksklusivt Enstone Edition-broderi.
Andre karakteristiske trekk inkluderer et valgfritt aero-sett og litt mer karbon bak, og resultatet er altså en ganske så innbydende bil.
Så vi tviler ikke på at de 300 eksemplarene får bein å gå på, selv om det nå begynner å bli vel mange spesialversjoner av den prisbelønte sportsbilen.
For dette er helt klart et godt håndverk:
Les også: