Alpine har ikke færre en sju elbiler på gang. (Fotos: Alpine)

Alpine lover 7 nye elbiler

Det skjer vanvittig mye over hos Alpine. Hollywood-stjernen Ryan Reynolds har kjøpt seg inn i F1-laget, de har inngått et samarbeid med Lotus ‒ og har en masse store elbilplaner.


Ok, la oss starte med Ryan Reynolds, stjernen fra Deadpool-filmene. Den canadiske skuespilleren eier som mange vet også den walisiske fotballklubben Wrexham sammen med Rob McElhenney, og det endte med opprykk til League Two og parade i gatene.

Og duoen har åpenbart fått smaken på idrett og suksess.

For de er en del av en gruppe som har kjøpt 24 prosent av Alpines Formel 1-lag, og mer eksakt er det tre grupper som er involvert i kjøpet til 200 millioner euro ‒ Otro Capital, RedBird og Maximum Effort. Det er den sistnevnte gruppen Reynolds leder.

Amerikanske RedBird er for øvrig investorer i Fenway, gruppen som eier fotballklubbene Liverpool og AC Milan samt baseballaget Boston Red Sox.

Investeringen tar ifølge Alpine den totale verdien til F1-laget opp til rundt 900 millioner dollar, så får vi se om de kan kopiere Aston Martin og faktisk utfordre etablerte lag som Red Bull, Mercedes og Ferrari.

For å feire den nye satstingen i F1 kjører de også på i mer motorsport, og har på gang en ny hyperbil som skal konkurrere i den ypperste klassen i langdistanse-løp.

Parallelt skal det også satses beinhardt på vanlige biler, og mer eksakt elbiler. Alpine er en del av Renault-gruppens Renaulution-plan, og skal revitaliseres med en svær elektrisk satsting som skal gjøre Alpine til et helelektrisk merke.

Det inkluderer et samarbeid med Lotus, som selv har store elektriske planer. Merket har nå markedslansert sin hyper-SUV med et ganske stort salgspotensiale, en elbil kalt Eletre. Den er allerede på plass i Kina, og leveringene i Europa hvor Norge er et viktig marked skal starte i løpet av sommeren.

Alpine skal dra nytte av erfaringene Lotus har høstet med biler som Eletre og den spinnville Evija, og dette skal resultere i en helelektrisk arvtaker til selveste A110 ‒ den eneste modellen Alpine har kommet med så langt.

Den kom i 2017, og selv om bilen har høstet mye skryt så begynner tiden å løpe ut for den lille sportsbilen. Men den er ikke helt ferdigjobbet, for da Alpine lanserte tre spesialutgaver av A110 i fjor, A110 GT J. Rédélé, A110 Tour de Corse 75 og A110 R Fernando Alonso, ble disse solgt i løpet av kun 30 minutter.

Den nye A110 skal etter planen komme i 2026, og inkluderer sju elektriske biler som Alpine nå jobber med.

‒ Alpine er merket for motorsport- og toppmoderne teknologientusiaster. Fortreffelighet er dens fokus. For bare to år siden var befant Alpine seg i en blindvei og manglet klare perspektiver. Siden den gang har vi gjort den om til en fullverdig bilprodusent, sier Luca de Meo, administrerende direktør i Renault Group.

Mange venter nok spent på en elektrisk søster av A110, men det blir ikke den første av i alt sju biler som Alpine har planlagt.

Den aller første kjenner vi faktisk til, og drar nytte av Renaults elektriske satsting med retromodeller som Renault 4 og Renault 5. Disse skal settes sammen på CMFB-EV-plattformen, og det skal også den første nye Alpine-bilen.

Dette er en sportslig urban bil kalt A290 som hører hjemme i det kompakte B-segmentet, og skal vi måle ut fra bildene av showbilen kan denne raskt bil en favoritt.

Sjekk denne:

Videre skal Alpine komme med en Crossover GT i C-segmentet i 2025, og plattformen som elektriske A110 skal lages på er såpass fleksibel at de skal komme med en A110-basert roadster og en 4-seters sportslig coupé kalt A310.

De to siste bilene som Alpine har planlagt er en bil i D-segmentet og en i E-segmentet som skal være en del av drømmegarasjen, og det er ventet at disse blir crossovere.

Så, ja, det skjer veldig mye over hos Alpine, merket som ikke for så veldig lenge siden var kjent for å ha kun én bil ‒ men slik er det åpenbart ikke lenger.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter