Alpine har laget seg en Pikes Peak-utgave av A110. (Fotos: Alpine)

Alpine har laget seg et bakke-monster

Det nærmer seg årets Pikes Peak, og som vanlig dukker det opp noe spesielt fra bilmerkene. Alpine har nå en stor nyhet på lur ‒ nemlig A110 Pikes Peak.


Pikes Peak er verdens mest berømte bakkeløp, noe som altså betyr at løpet går opp en bakke. Og ikke hvilken som helst.

«Løpet mot skyene» inneholder ikke færre enn 156 svinger og en total lengde på rett i underkant av 20 kilometer, og for å toppe dette starter løpet høyere enn toppen på Galdhøpiggen ‒ som er 2.469 meter over havet.

Startstreken i Pikes Peak i Colorado befinner seg på 2.865 meter, og målstreken er ytterligere 1.440 meter høyere oppe mot skyene.

Førerne må også håndtere støvete veiparter, skiftende værforhold, sol i øynene, blinde kurver ‒ og selvsagt stupet som alltid lurer rett utenfor veibanen.

Årets bakkeløp skal kjøres om en drøy måned, og det er dermed på tide å bli ferdig med preppingen av bilene. Og det er forhåpentlig Alpine.

Det franske merket startet sin historie med racerbiler, og allerede i 1965 gikk A110 til topps første gang i et bakkeløp ‒ det kjente franske Le Mont-Dore. Vi snakker selvsagt om den første generasjonen av den legendariske sportsbilen, men også den nye generasjonen har vunnet et slikt.

I 2020 gikk Anthony Dubois til topps og tok den franske GT Sport-kronen med en Alpine A110 GT4, og nå venter altså den ultimate utfordringen for en Alpine A110 GT4 Evo.

‒ Pikes Peak er et av motorsportens landemerker, sier Francois Letort, teknisk manager for A110s motorsportsatstinger, som mer enn gjerne forteller hva de har gjort med bilen.

‒ Vi fokuserte på bilens lette vekt for å beholde Alpine DNA. Vi jobbet på vekten ved å fjerne alt unødvendig. Vi gikk fra en Alpine A110 GT4 Evo på 1.080 kilo til Alpine A110 Pikes Peak på 950 kilo. Vi har revidert dempingen, men også beholdt mange standarddeler. Samtidig jobbet vi mye med Oreca for å spesifikt tilpasse motor-girkassen til utfordringen med gradienten.

Mange tusen meter over havet er luften tynnere, og det kan skape trøbbel for lufttrykket som bilene er avhengig av. Spesielt biler som også har store turboer som sluker mye luft.

‒ Vi har vært spesielt oppmerksomme rundt den store turboladeren, slik at vi har eliminert eventuelle etterslepfenomener og gassresponstid. Vi har også fått hjelp av partneren Elf som har gitt oss spesifikt drivstoff og smøremidler for å gjøre det mulig for oss å opprettholde et optimalt ytelsesnivå i alle høyder, forklarer Dubois.

Michelin har til slutt levert hjul som er spesielt tilpasset bakkeløp, og her er det 17 tommer foran og 18 tommer bak.

‒ Vi bestemte oss sammen med Michelin for å gå med en smalere fordekk etter å ha redusert bilens vekt for å trekke ut det fulle potensialet til denne virkelig unike Alpine A110 Pikes Peak, sier Dubois.

Det er ingen hvem som helst som tar plassen bak rattet, for Raphael Astier har rekorden opp Pikes Peak i Time Attack 1-klassen. Den lyder på lynraske 9:23,721 minutter. Den ultimate rekorden tilhører for øvrig det helelektriske racerbilkonseptet Volkswagen ID.R, og i 2018 kusket Romain Dumas denne opp bakken på 7:57,148 minutter.

‒ Pikes Peak er et legendarisk løp som jeg alltid har drømt om, og jeg er begeistret for å komme tilbake for femte gang i min karriere, sier rallyfører Astier.

‒ Selv om målet ikke er å vinne sammenlagt, er jeg er overbevist om at Alpine A110 Pikes Peak vil prestere godt i sin Time Attack-kategori. Det er et ekstremt motiverende prosjekt, og jeg tror vi kommer til å ha det mye moro mens vi gir vårt beste for Alpines første opptredenen!

Med rundt 500 hestekrefter fra den 1.8-liters 4-sylindrede motoren og en bil under et tonn tviler vi ikke på at det kommer til å gå unna opp de 156 svingene, og det skal iallfall ikke stå på utseende.

For sjekk denne A110-utgaven:

Les også:

Les mer om:

Nyheter