I september hadde den kommende elbilmodellen Volkswagen ID.4 premiere, og på samme tid innledet også Volkswagen Norge den første salgsrunden.
Denne besto av to de lanseringsversjonene ID.4 1st og ID.4 1st Max, og som vanlig var det snakk om et begrenset antall.
Den norske importøren sier at modellene har vært en stor suksess, og at fabrikken nå er tom for slike lanseringsmodeller. Men frykt ikke.
Volkswagen har nemlig nye versjoner på gang, og med det faller også startprisen betraktelig.
Lanseringsmodellen ID.4 1st startet på 426.900 kroner, mens Max-versjonen begynte på 509.500 kroner. Det er mer enn den nye toppversjonen nå koster.
Volkswagen byr nå på ferdigspesifiserte modeller med to forskjellige motoreffekter og to forskjellige batteripakker. Den minste heter ID.4 Pure Perfomance, mens storesøster er ID.4 Pro Performance. Totalt byr Volkswagen på sju forskjellige utgaver, fra 359.700 kroner opp til 508.600 kroner.
ID.4 Pure Perfomance kommer med en batteripakke (netto) på 52 kWh, og her yter elmotoren 170 hk. Det åpner for en oppgitt rekkevidde på 343 kilometer, 0-100 km/t på 9 sekunder og en toppfart på 160 km/t.
Disse kan lades med inntil 7,2 kW hjemmelader eller 100 kW hurtiglading, mens varmepumpe er ekstrautstyr på innstegsmodellene.
Det kommer to utgaver av Pure Performance, innstegsversjonen Ciry og den litt mer stilfulle Style.
Begge versjonene er utstyrt med blant annet LED-lykter, 18-tommers lettmetallfelger, førerasistentsystemene «Front Assist» og «Lane Assist» og ACC. Standardutstyr inkluderer også sikkerhetssystemene «Pre-crash» kollisjonsbeskyttelse, tretthetsvarsling og bremse- og svingassistent for møtende trafikk når kjørebanen krysses.
På nivået over finner vi altså ID.4 Pro Performance, som kommer i hele fem utgaver.
Her er batteriet på 77 kWh, mens elmotoren har 204 hk. Dette gir den en oppgitt rekkevidde på 517 km, 0-100 km/t på 8,5 sekunder og en toppfart på 160 km/t.
Her er det varmepumpe for alle fem versjonene, og ladefarten hjemme er satt 11 kW og hurtigladingen er på maks 125 kW. Det betyr ifølge VW at 38 minutters ladestopp gir inntil 320 nye kilometer rekkevidde.
Her starter utstyrsnivået på Life, som er tilsvarende det City kan skilte med. Toppversjonen heter Max, og kommer selvsagt med all tilgjengelig teknologi og utstyr til ID.4, inkludert et oppgradert interiør og Sport + som inkluderer progressiv styring og adaptivt understell (DCC) med valg av kjøreprofiler.
Volkswagen Norge sier at leveringene av de nå utsolgte lanseringsmodellene starter i mars, mens de første som bestiller en av de nye versjonene kan forvente seg leveringer i mai/juni.
Her er prisene på de sju utgavene av Volkswagen ID.4 som nå er klar, og senere vil også Volkswagen komme med en enda rimeligere innstegsversjon av den helelektriske SUV-modellen.
City Pris ekskl. frakt og levering: Pure Performance 52 kWh/170 hk 359 700,- Style Pure Performance 52 kWh/170 hk 399 800,- Life Pro Performance 77 kWh/204 hk 416 100,- Business Pro Performance 77 kWh/204 hk 450 900,- Family Pro Performance 77 kWh/204 hk 461 400,- Tech Pro Performance 77 kWh/204 hk 490 000,- Max Pro Performance 77 kWh/204 hk 508 600,-
Her er flere bilder av ID.4:
Les også:
- Forventer en eksplosjon av store elektriske kjøretøy
- Skal det være en flyvende elbåt?
- Detaljen som kan redde liv