Bilinteresserte lever i en svært spennende tid, for med inntoget av elbiler dukker det også opp svært mange nye modeller ‒ og noen merker.
En nykommer blant merkene er kinesiske Xpeng, som nå satser globalt ‒ selvsagt med Norge som et særdeles viktig område.
-->
Importøren Zero Emission Mobility mottok den første lasten med Xpeng G3 i fjor høst, og den første norske kunden kunne sette seg inn i den aller første Xpeng i Europa rett før jul. Så ja, hun fikk seg litt av en førjulspresang.
Importøren hadde fått 100 biler som skulle leveres ut, men hadde allerede lagt inn en ny ordre fra Kina.
Denne forsendelsen er nå på vei til Norge.
‒ De litt over 200 Xpeng G3 som kommer nå ble så og si revet vekk før vi rakk å få de på båten. Det er stor etterspørsel etter Xpeng G3, sier Espen Strømme, daglig leder hos den norske importøren.
G3 er en såkalt «smart» elbil som har selvkjørende egenskaper, men mangler to ting som det er «vedtatt» at norske biler skal ha. G3 kommer verken med firehjulsdrift eller hengerfeste, men viktigheten av dette er nok litt overdrevet.
Uansett, Xpeng henter seg greit inn igjen med en ganske gunstig pris, hvor den rimeligste utgaven starter på 358.000 kroner.
Og det lokker ikke bare nordmenn, for Xpeng sier at de ser en sterkt stigende interesse både i Europa og i hjemlandet Kina.
Merket har nå oppjustert produksjonen for å møte interessen, som i januar resulterte med en ny salgsrekord i Kina med over 6.000 biler. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men sammenlignet med januar 2020 var det en økning på smått utrolige 570 prosent.
‒ Vi ser enorme muligheter og etterspørsel etter våre teknologisk avanserte elbiler, spesielt på det europeiske markedet. Våre konkurransedyktige biler er godt rigget til å møte etterspørselen etter slike biler i markedet, sier He Xiaopeng, administrerende direktør og styreleder i Xpeng.
De har nå rettet fokus mot det europeiske markedet, og i løpet av året kommer også den andre modellen i salg her ‒ en mer sportslig sedan som heter P7.
Xpeng lover også «alltid oppdaterte» biler, noe som betyr at bilene kommer med den trådløse OTA-teknologien. Men for å sikre problemfri oppdatering og funksjonalitet vil den første oppdateringen her i Norge utføres i regi av et Xpeng-autorisert verksted.
‒ Det at software-oppdateringer vanligvis foregår over nett mener vi vil skape en sømløs opplevelse for kundene våre. Framtidens bilhold handler om tilkoblede kjøretøy som ikke i samme grad trenger innom verksted. Xpeng er en av få biler som er tilrettelagt for dette, sier Strømme.
Nå skal det sies at stadig flere biler har OTA, og de fleste store bilmerkene har nå dette som et prioritert område.
Den første norske oppdateringen av Xpeng G3 inkluderer blant annet optimaliseringer på flere funksjoner, bedre stemmestyring av navigasjon og systemkontroll, samt andre smårettinger som er oppdaget i startfasen. Oppdateringen er utviklet hos utviklingsavdelingen til Xpeng, og tilpasset norske forhold.
‒ Xpeng lanserer nesten månedlige oppdateringer, og vi gleder oss til å stadig introdusere nye funksjoner som gjør bilen enda smartere, enklere og gir en bedre kjøreopplevelse for våre kunder, sier Strømme.
For eventuelle nye norske kunder som frykter lange ventelister rundt G3, kan Strømme berolige disse med at det kommer flere forsendelser og nye muligheter.
For det går alltid en ny båt.
Les også: