Alfa har solgt alle jubileumsbilene

Alfa Romeo Giulia GTA og GTAm feiret at Alfa Romeo rundet 110 år, og nå er alle eksemplararene solgt.


Det italienske bilmerket ble grunnlagt i 1910 som «Anonima Lombarda Fabbrica Automobili», men Milano-selskapet innså raskt at det var et håpløst navn. Så de forkortet dette til A.L.F.A., som jo er hakket bedre.

Etter at investor Nicola Romeo tok kontroll over selskapet i 1915 ble navnet til endret til det vi kjenner vi i dag, Alfa Romeo. Så nei, merket har ikke fått navn etter Romeo og Julie, selv om de har modeller som heter både Giulia (Julia) og Giulietta (Juliette).

I fjor rundet Alfa Romeo 110 år, noe som selvsagt måtte markeres.

Dette gjorde det med en spesialmodell av Giulia kalt GTA, og de slengte like godt på en litt mer racinginspirert versjon døpt GTAm også.

Den første Giulia kom i 1962, og denne ble fulgt av med en ganske så berømt versjon kalt Giulia GTA i 1965. De tre siste bokstavene står for Gran Turismo Alleggerita, hvor Alleggerita er italiensk for slanket.

Alfa kjørte like godt på med to versjoner av denne, Stradale for vanlige veier og Corsa for racingen. Senere kom de også med en enda sterkere racingversjon kalt GTAm, og denne var mulig å få med en motor på med hele 240 hestekrefter. Ja, det var mye for 50 år siden.

Så da Alfa Romeo skulle feire 110 år var det disse som skulle hedres via dagens Giulia som kom i 2015, og de gjorde det skikkelig.

Faktisk var det så seriøse at de tok kontakt med formel 1-gjengen Sauber Engineering, og disse utviklet et aerosett som sørger for at Giulia GTA sitter klistret til asfalten. Dette inkluderer ting som sideskjørt, bakspoiler og en frontsplitter.

Jubileumsutgaven har også fått et nytt eksosanlegg med stusser integrert i baksplitteren, og 20-tommers felger med en senterbolt, bredere hjulspor både foran og bak og oppgradert opphenget.

I tillegg er vekten slanket ved bruk av enda mer materialer som aluminium og titanium, og matchvekten lyder på 1.520 kilo for GTAm. Det er ikke verst, for under panseret har de plassert et lite monster.

Der finner vi en V6-motor på 2.9 liter med biturbo arvet fra firkløver-versjonen Giulia Quadrifoglio, men er ytterligere optimalisert og yter 540 hk i den nye GTA og GTAm. Det gir klassens beste forhold mellom vekt og krefter på 2,82 kg/hk.

Sammen med Launch Control gjør dette bilen til en skikkelig sprinter, og 0-100 km/t går unna på bare 3,6 sekunder.

GTA er altså den «vanlige» utgaven, mens GTAm er hakket mer sprø. Her er nemlig baksetene kastet ut, det er satt inn racingseter og de har brukt enda mer vektbesparende materialer. Og selvsagt gitt den enda råere aerodynamiske egenskaper, blant annet med en større frontsplitter og bakspoiler.

Festbremsen med GTA og GTAm var at Alfa satte en øvre grense på 500 biler, og nå er det altså for sent å skaffe seg en helt ny jubileumsutgave. Alle er nemlig solgt unna.

Vi markerer det med en aldri så liten bildeserie av Alfa Romeo Giulia GTAm, og når man ser disse er det lett å forstå hvorfor de nå er utsolgt.

Les også:

Les mer om:

Nyheter