Aldri før har flere tatt lappen

Tross en korona-pandemi som fortsatt skaper trøbbel, Statens vegvesen gjennomførte over 100.000 oppkjøringer i forbindelse med bil-førerkortet i 2021.


Korona-pandemien har ført til en ganske så spesiell situasjon. For mens mange politikere helst vil at folket slutter å kjøre bil og heller tar kollektivtransport, har myndighetene bedt nordmenn prøve å unngå kollektivtransporten for å dempe smittetrykket.

Uansett motstridende råd, mange vil åpenbart unngå mye kontakt med ukjente. Det er iallfall en konklusjon det er mulig å dra etter at Statens vegvesen nå har satt en historisk rekord.

-->
I 2021 ble det nemlig gjennomført rekordmange oppkjøringer. Faktisk mer enn 152.000, og av disse var det 103.287 som hadde oppkjøring til klasse B ‒ den vanlige bil-lappen.

Deler vil dette på 254 arbeidsdager i 2021 får vi et snitt på 406 oppkjøringer for bilsertifikatet om dagen, så i snitt kom det flere hundre nye bilister på veiene hver eneste ukedag.

Men det kunne faktisk vært enda flere.

– Vi har måttet prioritere hardt for å ta unna flest mulig av kandidatene, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.

‒ Sensorene våre har jobbet både kvelder og lørdager for å få dette til. I siste normalår, 2019, ble det gjennomført 139.397 oppkjøringer i totalt alle klasser, legger han til.

I 2021 ble det altså gjennomført drøyt 12.000 flere oppkjøringer, men til tross for en iherdig innsats av sensorene er det fortsatt lang ventetid knyttet til oppkjøringen. Og selv om Vegvesenet har ansatt 24 nye sensorer nå som vi har gått inn i 2022 er det ingenting som tyder på at ventetiden blir særlig kortere.

‒ Vår og sommer er høysesong for sensorene. Det er flere kandidater i alle klasser, og i tillegg har vi oppkjøringer i motorsykkelklassene kun i sommerhalvåret, sier Børstad.

I tillegg til de 24 som er klare til å ta fatt på sensor-oppgaven er ytterligere et kull på 28 personer under sensor-utdanning, og disse vil være klare til sommersesongen.

Men det vil fortsatt være et stort trykk på dagens sensorer, som altså har ofret kvelder og lørdager for at flest mulig har fått muligheten til å kjøre opp.

– Takket være velvillige medarbeidere over hele landet som har stått på, har vi klart å tilby et rekordhøyt antall oppkjøringer, understreker Børstad.

‒ I Bergen og Stavanger har vi to sensorer som begge har gjennomført rundt 1.100 oppkjøringer i år. Dette er en imponerende innsats, og et viktig bidrag til å få tatt unna køen.

Totalt ble det gjennomført 6.123 flere oppkjøringer i klasse B i 2021 enn i 2019.

På toppen kommer de som skal ta førerkort for de tyngre klassene.

– Det er viktig at vi møter næringslivets og samfunnets behov for nye buss- og lastebilsjåfører, sier Børstad.

(Arkivfoto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Vegvesenet har flere ganger understreket at kandidatene selv kan påvirke ventetiden, for det er fortsatt mange som stiller litt for dårlig forberedt når de skal kjøre opp. Her må selvsagt også kjørelæreren ta en del av ansvaret for de som er litt for uforberedt.

Men det er litt bedring på nivået av de som stiller til oppkjøring, for andelen beståtte har gått fra 73 prosent i 2019 til 77 prosent i 2021 når det gjelder bil-lappen. Totalt for alle klassene har bestått-andelen gått fra 77 prosent til 80 prosent.

– Dette er en gledelig utvikling, men en viss andel stryk vil vi uansett ha, sier Børstad.

‒ Selv om vi har kø og stor pågang, så kan vi ikke kompromisse på trafikksikkerheten. Det aller viktigste er at de som består oppkjøringen fyller kravene som stilles for å være en trygg sjåfør.

Frode Børstad. (Foto: Statens vegvesen)

Den stasjonen som gjennomførte flest oppkjøringer til bil-lappen i 2021 var Bergen trafikkstasjon med hele 7.351 oppkjøringer, mens den som hadde færrest var Røros trafikkstasjon med 145 oppkjøringer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter