Porsche er 911, og 911 er Porsche. Dette er modellen som satte det tyske merket på kartet da
den erstattet 356 tilbake i 1963, og siden har Porsche produsert 911 uavbrutt
helt til nå.
kodenavn, foruten den alle første som kun er kjent som 911. Den neste kom i 1973 og er kjent som G-serien, før Porsches
interne benevnelser gikk over til tall ‒ akkurat som modellen selv. 964 kom i 1989, 993 i 1994, 996 i 1998, 997 i 2004, 991 i
2011 og 992 i 2018. Det kom altså en ny generasjon 911 i fjor, den åttende i
rekken, men det betyr ikke at de sluttet å lage 991-versjonen. For denne er faktisk produsert helt til nå, og det er
kanskje ikke så rart at Porsche ikke har vært helt villig til å gi slipp på
denne generasjonen. Da den ble lansert i 2011 var det et av de største
utviklingsstegene 911 noensinne hadde tatt, og nesten 90 prosent av
komponentene var enten nyutviklet eller hadde gått gjennom drastiske
forandringer. De brukte også betydelig mer lettvekstmaterialer som aluminium,
noe som førte til at for første gang var en ny versjon av 911 lettere enn den
som den erstattet.
det nå kjente Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), noe som også førte til at
kjøreegenskapene ble tatt til nye høyder. Og det kom raskt nye varianter. Porsche knallet på med den toppløse 911 Targa i 2012, og en jubileumsutgave
da 911 rundet 50 år i 2013 laget i kun 1.963 eksemplarer. Det fulgte opp med en 911 R (500 hk) i 2016, og den meget
iltre GT2 RS (700 hk) i 2017 etterfulgt av «lillesøsteren» GT3 RS (520 hk) noen
måneder senere. Den som runder av 991-generasonen er to-seteren 911
Speedster (510 hk), og denne kom til i forbindelse med at Porsche feiret 70 år
med sportsbiler. Ja, du skal få se bilder av alle disse litt under.
den har for lengst blitt den mestselgende generasjonen av den legendariske 911-modellen. Med denne rundet 911 totalt 1 million eksemplarer, og den eksakte bilen som nådde den imponerende milepælen var en grønn versjon som Porsche selv beholdt. Den mest suksessfulle generasjonen står bak eksakt 233.540
av samtlige 911, og det tallet forblir 991-versjonen stående med. For noen dager før selveste julaften rullet det aller siste eksemplaret av den forrige generasjonen ut av samlebåndet, selvsagt den siste varianten av 991-varianter ‒ altså en Speedster. Heretter handler det altså kun om 992, som nå på egne hjul
skal bære den store 911-arven videre i årene som kommer. Det klarer den helt sikkert, selv om den etter hvert også må
kjempe mot elbiler ‒ ikke minst Porsches egne elektriske 911-aktige Taycan. Akkurat en slik kamp slapp 991-versjonen, og her er bilder av de forskjellige variantene av det mest suksessfulle generasjonen i 911-historien: Les også: