Starter med hjemlevering av nybilen

Det blir stadig mer vanlig å få levert matvarer på døra, så hvorfor ikke tilby det samme med nybiler?


Det har iallfall Seat Norge tenkt, som i utgangspunktet er
satt til å teste ut moderne løsninger for bilmerket ‒ og dermed også indirekte for
det svære Volkswagen-konsernet.

De skal altså teste ut nye kundeløsninger for verdens
største bilprodusent, en diger og ansvarsfull oppgave.

Det startet allerede da det spanske merket returnerte til
Norge i fjor vår.

Dette skjedde uten det tradisjonelle store salgsnettverk rundt
seg, for merket som forsvant fra det norske markedet på 2000-tallet satser på
nettsalg framfor den tradisjonelle bilforhandleren.

De tok et nytt moderne steg med en abonnementsløsning kalt Seat
Frii i høst, hvor kunder kan leie en Seat Mii electric for kun 1.990 kroner i
måneden med det aller meste inkludert.

Det tok ikke mange timene før den tjenesten var fullbooket.

Nå prøver de ut nok et konsept ‒ hjemlevering av bilen.

Kundene skal altså kunne bestille og få bilen parkert utenfor
døra uten å løfte rompa ut av stolen.

Navnet på tjenesten er Seat Straka.

– «Straka veien hjem» skaper positive assosiasjoner, samtidig som det ganske enkelt beskriver tjenesten. Vi tilbyr oss å levere bilen rett hjem til kunden, uten unødvendige stopp på veien. Det blir enklere og mer fleksibelt for kunden, sier salgssjef Jonas Berthelsen i Seat Norge.

Dette er et norsk initiativ, og det er transportselskapet
Auto Transport Service som skal sikre logistikken i det hele.

– Seat skal utforske nye konsepter og muligheter, slik at
oppsettet vårt er best mulig tilpasset hva kundene ønsker seg. Levering hjem er
et konsept vi tror oppleves som attraktivt, særlig siden det også kan bidra til
at kundene får bil raskere, sier Berthelsen.

En av oppgavene til Seat Norge er altså å utforske nye
konsepter og muligheter som gjør mobilitet både enklere og mer tilgjengelig for
kundene.

– Vi er utfordrer i en fortsatt tradisjonell bransje, hvor
vi ikke er bundet opp av hvordan ting alltid er blitt gjort. Vi er klare for å
utforske og utnytte mulighetene som ligger i å kunne tenke helt nytt. Vi tror
den tradisjonelle måten å utlevere på kan forbedres, og Seat Straka er vårt
forslag til Seat-kundene, sier Berthelsen.

Fleksibilitet er altså nøkkelordet for Seat Norge, noe den
kommende tjenesten som starter rett over nyttår er et godt bevis på.

– Du kan i prinsippet bestille bilen enkelt på Seat.no, og
få den levert på døra. Samtidig skal vi sørge for å gi kundene våre en best
mulig personlig oppfølging, og vi legger selvsagt til rette for gode løsninger
for at kundene skal bli godt kjent med bilen, enten vi leverer den hos kunden
eller hos oss i Seat, sier Berthelsen.

Og de som ikke rakk å få booket seg en Mii electric gjennom den
populære abonnementsløsningen kan få nye muligheter i tiden framover, for Seat
Norge avviser ikke at nye modeller også skal prøves ut rundt dette.

Kanskje inkluderer også det den kommende elbilen kalt el-Born, bygd på Volkswagen-gruppens nye elbil-plattform MEB som lanseres til neste år?

Be i så fall om at den blir levert på døra.

Og noen år fram i tid hvor autonom teknologi er på plass kommer
kanskje nybilen selv kjørende hjem til deg?

Les også:

Les mer om:

Nyheter