Acura viser må fram sin første elbil som er kalt ZDX. (Fotos: Acura)

Acura viser sin første elbil

Acura ZDX og den enda mer iltre ZDX Type S skal være på plass allerede tidlig i 2024.


Flere av de store bilmerkene har sine litt mer eksklusive merker, og det inkluderer også Honda. De har Acura-merket, lansert litt før Toyota kom med Lexus og Nissan med Infiniti på siste halvdel av 1980-tallet.  

I likhet med sine japanske rivaler er også de fleste Acura-modellene basert på modeller fra sine modermerker, og de mer berømte utgavene er biler av modeller som Legend, NSX og Integra.

Noen drar kanskje også kjensel på Acura ZDX, en crossover som ble introdusert i 2009 designet av Acura selv. Denne ble dessverre ikke en voldsom suksess, og merket satte en stopper for den litt coupélignende modellen allerede i 2013.

Men den var ikke helt død.

For nå som Acura viser sin aller første elbil, er denne er også kalt ZDX. Og ja, den får også en enda mer potent søster i en Type S-utgave.

Den kommende elbilen vises fram under den pågående Monterey Car Week i California, og skal bane vei for merkets helelektriske framtid.

‒ Ankomsten av den nye ZDX er et spennende øyeblikk for Acura-merket, sier Emile Korkor, en assisterende visepresident hos Acura.

‒ Det signaliserer vår overgang til en framtid med nullutslipp, og demonstrerer vår forpliktelse til Precision Crafted Performance i den elektrifiserte æraen.

Elbilen blir tilgjengelig enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, og Acura sier at startprisen blir en plass rundt 60.000 dollar. De som går for utgaven med to motorer må ut med rundt 10.000 dollar mer, så dette blir en relativt dyr elbil over i USA.

I tillegg til å være den første elbilen med Acura-merket, blir også nye ZDX også den første som kan skryte av et lydanlegg signert danske Bang & Olufsen. Infotainmentet er drevet av Google, så her er det for eksempel Google Maps og Google Assistant.

Nye ZDX baner også vei for nye førerassistenter i Acura-biler, som Rear Cross Traffic Braking og Blind Zone Steering Assist gjennom pakken kalt AcuraWatch.

Når det gjelder kreftene starter ZDX med 340 hestekrefter for utgaven med kun bakhjulsdrift, mens sjefen selvsagt blir Type S-utgaven som vil få rundt 500 hestekrefter.

Batteriet er som det meste i USA stort, og mer eksakt rommer det 102 kWh. Det åpner for en rekkevidde på 523 kilometer for den med bakhjulsdrift, og ettersom dette er en amerikansk bil er denne rekkevidden oppgitt etter EPA-standarden som brukes i USA.

Acura ZDX er for øvrig akkurat over 5 meter i lengden, så dette er en langt større bil enn selv den lengste Honda-modellen her i Europa, CR-V på 4,7 meter.

‒ Når Acura beveger seg inn i en spennende, elektrifisert framtid, vil vi fortsette å presse fram det framtidsrettede designet og proporsjonene til produktene våre når vi drar full nytte av den økte styling- og emballasjefriheten EV-er tilbyr, sier den kreative direktøren Dave Marek.

‒ Ved å omfavne den kreative frigjøringen ble teamet vårt energisk ved å designe ZDX, Acuras nye moderne uttrykk for ytelse.

Produksjonen skal starte opp allerede senere i år, og de første leveringene skal etter planen ta til i starten av 2024.

Før det, mer eksakt akkurat nå, kan du sjekke ut bildene av den nye Acura ZDX, for her er de:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter