At bilmerkene både titter på hverandre og lar seg inspirere av rivalene er tre litt mer luksuriøse merker et godt eksempel på ‒ Acura, Infiniti og Lexus.
Alle er litt mer luksuriøse merker som kom med få års mellomrom, og var et svar slags svar til hverandre. For etter at Honda opprettet Acura i 1986, dunket Toyota til med Lexus og Nissan med Infiniti tre år senere. Suksessen til flaggskipet Acura Legend skal ha vært inspirasjonen både for Toyota og Nissan.
-->
Siden har Acura kommet med diverse modeller, inkludert en som het ZDX tilbake i 2009. Dette var en såkalt crossover SUV, og var designet av en ung kvinne ved navn Michelle Christensen. Senere designet hun også neste generasjon NSX, og er nå visepresident for globalt design over hos Karma.
ZDX var en sportslig 4-dørs coupé, og Acura produserte denne fram til 2013.
Nå er det altså 37 år siden Acura ble opprettet, og det er på tide å komme med en helelektrisk modell. Og de gjør det selvsagt skikkelig.
Elbilen heter også Acura ZDX og er ikke overraskende en SUV, og merket har også annonsert at det kommer en litt sportsligere ZDX S-versjon også.
Merket har fortsatt ikke vist fram bilen i all sin prakt, men har avslørt at den kommer med et innebygd og integrert Google-system som åpner for ting som Google Assistant og selvsagt Google Maps ‒ noe som baner vei for ruteplanlegging som også inkluderer ladestasjoner.
Videre har de avslørt at ZDX kommer med et dansk premiumanlegg som skal sørge for glassklar lyd, nemlig Bang & Olufsen. Dette blir første gang en Acura kommer med et anlegg fra B&O, og dette systemet er selvsagt spesialdesignet for elbilen.
Acura avslørte i 2021 at de skulle bygge elbiler, og i fjor kunne de vise fram konseptet Precision EV under Monterey Car Week. Dette var en slags forhåndstitt på det som skal komme, nemlig ZDX-modellen.
Ett år senere har de altså klar den versjonen som skal inn i serieproduksjon når dørene til årets Monterey Car Week åpnes 17. august.
‒ Acuras urokkelige forpliktelse til å levere på Precision Crafted Performance-modeller vil fortsette i den elektrifiserte framtiden, eksemplifisert av Type S-modeller som setter føreropplevelsen først, sier Emile Korkor, assisterende visepresident for Acura National Sales.
‒ Som den kraftigste og raskest akselererende SUV-en i merkets historie, vil ZDX Type S innfri dette løftet og gi en spennende kjøreopplevelse til elbilmarkedet.
Som du kan se av bildet over holder Acura fortsatt kortene tett til brystet når det kommer til designet, og egentlig er det aller meste rundt den nye og helelektriske ZDX-modellen fortsatt ukjent.
De har dog avslørt tidligere at bilen skal lages på General Motors Ultium-plattform, akkurat som den særs imponerende Cadillac Celestiq ‒ et elektrisk flaggskip som også skal komme i 2024.
For Acura har avslørt såpass mye at nye ZDX skal komme til neste år, og det inkluderer også den mer sportslige Type S-versjonen. Om vi får se elbilen i Europa er dog langt mer usikkert, for enn så lenge fokuserer de på det amerikanske markedet.
Noe også et annet litt mer luksuriøst merke har gjort, nemlig Hyundais Genesis. Men det var før de satte i gang med helelektriske biler, og nå er det også på plass her. Og siden disse luksusmerkene følger hverandre, er det jo lov å håpe at Acura kopierer akkurat den oppskriften.
Slik ser det Google-baserte infotainmentet til Acura ZDX ut, og snart får vi også vite litt mer om resten av bilen:
Les også: