Acura bygde seg en 97-modell

Hørt om bilprodusenten som bygde seg en ny 1997-modell?


I år gjorde Oslo Motor Show noe kult. De stilte nemlig ut en
rekke folkekjære modeller som er mellom 20 og 30 år, og markerte på den måten
at biler som nå er over 20 år gamle også er ansett som veteranbiler.

Men de er ikke de eneste som elsker de litt eldre modellene.

-->
RADwood tar det et hakk lenger, og den amerikanske bilfestivalen
hyller like godt kun biler fra 1980- og 90-tallet. Hvor kult er det?!

Acura, dette litt mer luksuriøse merket til Honda, har også
lyst til å være med på moroa.

La oss først fortelle litt om Acura, for dette merket finnes
ikke i Europa.

Honda slo faktisk både Toyota og Nissan i kampen om et litt
mer eksklusivt merke, og etablerte Acura tilbake i 1986. Både Toyotas Lexus og Nissans
Infiniti kom tre år senere.

Acura holder stort sett til i Nord-Amerika, men er også å finne
i noen andre små markeder.

De startet i 1986 med modellene Legend og Integra, altså med
fornavnet Acura og ikke Honda, og på 1990-tallet oppdaget de også at det var et
stort potensiale rundt SUV-modeller.

Sent i 1995 lanserte de sin første SUV-modell kalt SLX, og
koblet da sammen ekte terreng-egenskaper via 4x4 med luksuriøse detaljer.

De bygde den ikke selv, men fikk hjelp av Isuzu til å sette
den sammen.

Dette gjorde sitt til at Acura kom tidlig ut av
startblokkene når det gjaldt SUV-modeller, og de fulgte opp med en egenprodusert
MDX i 2001.

Nå var ikke SLX en ubetinget suksess, for Acura klarte kun å
selge 6.590 eksemplarer gjennom fire år. Men de fikk om ikke annet en verdifull
erfaring rundt SUV-modellene, og som vi vet nå var ikke det en dum ting å få.

Acura er da også veldig stolte av SLX, faktisk så mye at de nå har laget seg en helt ny 1997-modell.

De har funnet en SLX fra det modellåret, og beholdt eksteriøret
og interiøret i den originale formen.

Lakken er riktignok ny, og er nå en to-tonet variant med
fargene med de flotte navnene Red Pearl og Champagne-Silver. Originalt var denne
i en slags grønn metallic, som du kan sjekke i bildeserien helt nederst.

De har selvsagt også oppgradert materialene på innsiden, og
det er repolstret Milano-skinn og et grått trevirke rundt dørene som nå
gjelder.

Men det er også gjort store endringer, og da med hjulene og rundt
drivverket.

De originale felgene er parkert i garasjen til fordel for noen 17-tommers med moderne dekk, og at det er noe ekstra spesielt drivverk avslører SH-AWD-skiltet på bakluken.

Dette står for Super Handling All-Wheel Drive, og ble introdusert
med sedanen RL i 2005. Den gang et svært så sofistikert firehjulsdrift-system, som
sist er brukt i den nye RDX fra i år.

Faktisk runder Acura i disse dager 1 million biler med SH-AWD,
og det inkluderer i dag modeller som RDX, MDX, TLX, NSX og RLX.

Originalt satt det en 3.2-liters V6 med 4-trinns automatkasse i bilen fra 1997, men dette har måtte vike for en 2.0-liters VTEC turbomotor med 350 hestekrefter og en 10-trinns(!) automatkasse.

Vi vet amerikanerne lager hakket mer kulere reklamevideoer enn de dølle norske, og Acura har satt sammen en aldri så liten promo for den gjenfødte SLX.

Den har en intromusikk som minner mistenkelig mye om en norsk super-hit fra 1980-årene, og den gjør den jo ikke mindre kul.

Om ikke denne vakre og viktige bilen fra 1997 er nok, kan
også de besøkende på RADwood Car Show i Orange County, California sjekke ut andre
perler fra Acura.

Det inkluderer den første NSX i Nord-Amerika, en 1991-modell
med VIN-nummer 00052, en Integra Coupé fra 1986 og en helt original Acura SLX fra
1996.

Og en drøss med andre biler som nok får timene til å løpe av
gårde.

Her er flere bilder av SLX, inkludert ett av den originale
bilen. Det er verd å få med seg!

                  

Les også:

Les mer om:

Nyheter