ABT elsker raske biler ‒ og gjerne elektriske også. Det
tyske selskapet er offisielle tunere for Volkswagen-gruppen, og er mest kjent
for sine ekstra spreke Audi-versjoner. Men de går ikke av veien for å tune elbiler også.
e-Transporter, en elektrisk versjon av Volkswagens populære varebil. Denne
laget de i samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles. I tillegg til å tilby sett som gjør bilene sterkere er de
også involvert i motorsport, og har blant annet innkasserte fem prestigetunge titler
i det tyske DTM-mesterskapet. Ikke minst var de et av lagene som var med på å starte
formel E, den elektriske versjonen av formel 1. Der fikk de også verdensmesteren
med Lucas di Grassi i 2016/2017-sesongen. Nå er de klare for et ekstremt eventyr. ‒ ABT Sportsline var et av de første lagene som knyttet seg
til det som var et helt nytt konsept, formel E, for seks år siden. Og jeg er
overlykkelig over å ønske de velkommen som et av de første lagene til Extreme
E, sier Alejandro Agag, grunnlegger av både formel E og den nye Extreme
E-serien. Og vi skjønner godt at ABT kaster seg på dette, for maken til serie finnes det ikke.
dypt inne i jungelen i Amazonas, i sanddynene i Sahara, ja, til og med så langt
nord som du kommer ‒ i arktisk. De tar altså turen til noen av de mest
klimautsatte stedene på kloden, og på den måte sette fokus på de utfordringene
vår planet står foran. Konkurranser har to store økonomiske ulemper. For det første
kan de ikke regne med publikumsinntekter, og for det andre blir det svært dyrt
å produsere TV-bilder fra disse ugjestmilde strøkene. Så Extreme E gjør det på sin egne måte, og filmer de fem
konkurransene som en dokumentar som deretter kan vises på TV-skjermer rundt om
i verden. ABT Sportsline vil som de 11 andre lagene som skal utgjøre
serien få levert sine Extreme E E-SUV i mars 2020. Med det utgangspunktet kan
de utvikle den elektriske drivlinjen, gjøre endringer på visse deler av karosseriet,
demperne, sideskjørtene og lysene. Resten av bilen må være original, og på den måten sikrer
arrangørene seg at bilene er ganske så like konkurransemessig.
fram til et nytt kapitel med Extreme E, sier sportslig sjef i ABT, Thomas
Biermaier. Terrengbilen som skal brukes i serien ble avduket i forrige
uke, og heter Odyssey 21. Den ekstreme og helelektriske bilen kan by på 550
hestekrefter, og skyter fart fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. Den takler også bakker med hellinger på 130 prosent, og bør
kunne forsere både sanddynene, fjelltoppene og isfjellene den møter på sin vei. Les også:
- Her kjører Porsches første elbil
- Her er et elektrisk terreng-monster
- NAF-test avslører livsfarlige sykkelstativer