Abarth hyller legendarisk rally-versjon

40 år etter at Abarth 131 Rally ble pensjonert, knaller merket til med hyllestversjon basert på 695-modellen.


Italienske Abarth startet opprinnelig med å lage racerbiler tilbake i 1949, men tre år senere startet samarbeidet som dagens Abarth er kjent for ‒ de litt mer sportslige og fullstendig gatelovlige Fiat-versjonene. Fiat kjøpte til slutt opp merket i 1971, og Abarth er nå eid av den store Stellantis-gruppen.

Mer eksakt er Abarth nå mest kjent for sine egne og mer potente versjoner av den lille Fiat 500, og det er ganske greit å holde oversikt over skorpionbilene ‒ de to hovedmodellene heter Abarth 595 og Abarth 695.

-->
Det finnes også noen flere utgaver av hver av disse modellene, og storesøster 695 er også tilgjengelig som 695 Turismo og 695 Competizione. Begge disse er drevet av en 1.4-liters turbomotor.

Nå kommer den en tredje utgave, og denne er langt mer spesiell.

Tilbake i 1976 kom Abarth med rallybilen 131 Rally, en gruppe 4-bil som deltok i rally-VM i seks sesonger. Det ble en særdeles stor suksess.

131 Rally innkasserte nemlig 18 serie i løpet av de årene, og det ble kronet med to verdensmestere og tre VM-titler for lag. De to som ble verdensmestere var finske Markku Alén (i 1978, tidenes andre rallyverdensmester etter italienske Sandro Munari som vant det første mesterskapet med en Lancia Stratos i 1977) og tyske Walter Röhrl i 1980.

Abarth har altså all mulig grunn til å feire den fantastiske rallybilen, noe de altså gjør.

Dette er en spesialutgave kalt som av åpenbare grunner har fått et ganske så langt navn, Abarth 695 Tributo 131 Rally. Den er altså basert på 695-modellen, noe som betyr den samme motoren med 180 hk og 250 Nm med dreiemoment ved 3.000 r/min.

Den skremmer ikke akkurat vannet av dagens WRC-biler, som er hybrider med totalt rundt 500 hestekrefter og 450 Nm dreiemoment. Men det går ganske greit unna også med en 695 Tributo 131 Rally, som har en toppfart på 225 km/t og gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder.

Spesialutgaven er også utstyrt med sportsdempere og et bremsesystem som inkluderer Brembo-kalipre i aluminium, og utenfor disse finner vi svarte 17-tommers lettmetallfelger med diamantskåret finish.

Det er også et sportslig eksossystem, og ikke minst en ganske så spesiell spoiler som kan justeres til 12 posisjoner ‒ fra 0 til 60 grader. Her bør det være mulig å finne innstillinger som gir best mulig grep både ut i vanlig trafikk og på forskjellige baner. 60 graders vinkel øker for eksempel den aerodynamiske belastningen opp til 42 kilo ved 200 km/t.

Den nye hyllestversjonen har også et spesielt utseende som nikker tilbake til den originale rallybilen, som for eksempel den nye tofargede og tre-lags Blue Rally blanke fargen.

Abarth 695 Tributo 131 Rally blir den første skorpionbilen som faktisk byr på et såkalt «påskeegg» ‒ små stilistiske edelstener som designerne har gjemt for å overraske kundene ‒ som for eksempel silhuetten av 131 Rally gravert på den nedre delen av bildøren, på Alcantara-dashbordet og på nakkestøttene til de nye setene.

Dette blir et samlerobjekt, så Abarth byr på enda flere spesielle ting. Fargen er pyntet opp med et tak og stendere i svart Scorpion Black, og den samme blåfargen finner du på speilhusene og noen detaljer i interiøret.

Innvendig har stoffsetene blå innlegg og sømmer inspirert av den historiske bilen, men selvsagt moderne tolket.

Som nevnt er dette en spesialutgave, så Abarth nøyer seg med 695 eksemplarer av den rallyinspirerte bilen. Så vært kjapp om du drømmer om å kjøre som Alén og Röhrl, bare i en litt mer moderne bil.

Les også:

Les mer om:

Nyheter