Novitec har kastet seg over superbilen McLaren Elva, noe som har resultert i enda flere krefter. (Fotos: Novitec)

919 hk ‒ og ingen frontrute

Husk slalåmbrillene om du mot formodning får muligheten til å sette deg inn i Novitec-trimmet McLaren Elva. For i denne som ikke har frontrute er det mulig å kjøre i 330 km/t.


I løpet av de siste årene har britiske McLaren laget noen skikkelige spektakulære biler, Senna, P1 og den ekstraordinære Speedtail. Sistnevnte har ikke færre enn 1.050 hestekrefter, og klarer 0-300 km/t på 12,8 sekunder.

Men den aller mest oppsiktsvekkende er muligens Elva, for dette er en moderne tolkning av de spesielle racerbilene McLaren-Elva M1A, McLaren-Elva M1B og McLaren-Elva M1C som Bruce McLaren bygde på 1960-tallet.

-->
Dette er altså en slags super-roadster som bærer et klassisk design, og kreftene kommer fra en 4-liters V8-motor med twinturbo. Her handler det om 815 hk, noe som åpner for 0-100 km/t på under 3 sekunder og 0-200 km/t på 6,7 sekunder.

Det er særdeles heftig når vi snakker om en bil uten tak, og det hele blir bare vanvittig når vi kan legge til at McLaren også droppet frontruta. Jepp, den var bare i veien.

Britene har satt en grense på 149 eksemplarer, så alle disse har mest sannsynlig gått til gode kunder. Noen av disse var åpenbart så bekymret for at bilen ikke hadde frontrute at de spurte McLaren om de ikke kunne montere en slik.

Merket sa faktisk ja til dette, så noen få av de 149 bilene blir utstyrt med en frontrute.

Men de aller fleste kommer altså uten, og selv om dette er en svært begrenset spesialutgave har det ikke stoppet tunerne over hos Novitec.

Denne gjengen fokuserer på litt dyrere biler, og har nylig vist fram en oppgradert Tesla Model Y med en masse karbondetaljer og en Ferrari SF90 Spider med 1.109 hk. Det gjør at denne steilende hesten klarer 0-100 km/t på 2,4 sekunder, og har en toppfart på mer enn 340 km/t! Ja, vanvittig.

Vanvittig er det også at de nå har klart å få tak i en bil som kun skal lages i 149 eksemplarer. For det siste krumspringet til Novitec er altså en McLaren Elva.

Den midtmonterte motoren til Elva sitter rett bak setene, og produserer 815 hk og 800 Nm. Men det holder selvsagt ikke for Novitec, så de har tunet denne opp til 919 hk og 888 Nm.

Du ser kanskje for deg en åpen motor med hundrevis av deler som ligger på verkstedgulvet?

Dagens trimming er langt enklere enn i den tiden da Bruce McLaren bygde biler, og Novitec har utviklet en plug-and-play-modul som oppgraderer det elektroniske motorkontrollsystemet. Denne kontrollenheten leverer spesielle kart for innsprøytning og tenning, og justerer i tillegg ladetrykket.

Videre har den tyske tuningspesialisten laget et høyytelse eksosanlegg skreddersydd for motoren, og dette blir ikke blir så varmt og reduserer dermed temperaturene i motorrommet ‒ noe som er positivt for kreftene.

Alle grepene gjør at kreftene øker med 104 hk og 88 Nm, og dermed kan denne Elva-utgaven skryte av 919 hk ved 7.100 r/min og 888 Nm ved 6.300 r/min.

Dermed skyter den toppløse og frontruteløse bilen opp til 100 km/t på kun 2,7 sekunder og når 200 km/t under fire sekunder senere, og det er også mulig å kjøre i hele 330 km/t med denne roadsteren. Så ja, husk slalåmbrillene.

Novitec har smart nok ikke rørt den aktive aerodynamikken som bilen kan by på, men har laget nye felger sammen med spesialistene Voss. Her er det 20-tommere foran og 21-tommers felger bak, og dekkene har dimensjonen 255/30 foran og 325/25 bak.

De har også satt på nye fjærer som senker bakkeklaringen med rundt 20 millimeter, så denne bør sitte ganske så støpt til underlaget.

På innsiden kan Novitec gjøre stort sett alt kundene ber om, så her er det bare å bla i katalogen og peke på hva de måtte ønske ‒ inkludert det fineste skinnet og Alcantara i et tilnærmet uendelig utvalg av farger.

Om de også tilbyr matchende slalåmbriller vet vi ikke, men vi får jaggu håpe det.

Så skulle mot formodning ikke en original McLaren Elva innfri, har altså Novitec løsningene. Resultatet er en bil som ser slik ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene