Det er ikke bare personbil-markedet som kan vente seg en flom
av nye helelektriske kjøretøy den nærmeste tiden, for de som lager nyttekjøretøy
har for lengst sett verdien av nullutslippsbiler de og. Den foreløpig siste som er bekreftet kommer fra Citroën, og
er en helelektrisk utgave av klassikeren Jumpy som skal komme senere i år.
til PSA, og ë-Jumpy blir tilgjengelig med to batteristørrelser. Et på 50 kWh som ifølge produsenten skal gi en rekkevidde på
inntil 230 kilometer, og et på 75 kWh som øker rekkevidden til 330 kilometer. Den populære Jumpy-modellen i elektrisk drakt kommer i tre
lengdeversjoner, fra 4,60- til 5,40 meter, og FlexCargo-løsningen gjør at ë-Jumpy
kan frakte objekter på opptil 3,32 meter. Dette er altså den foreløpig siste elektriske varebilen som
er bekreftet, men den får kamp av en annen nykommer. Det ble nylig klart at RSA blir importør av det kinesiske merket BYD, og det skal ikke overraskende fokuseres på helelektriske biler fra det ganske så store merket. Men RSA tar også hånd om flere merker inn til Norge, og de to mest kjente er utvilsomt Suzuki og Isuzu. Det tredje er Maxus, et dattermerke av den store kinesiske produsenten SAIC. Disse fokuserer på SUV-modeller, flerbruksbiler og nyttekjøretøy.
Elektriske sådanne.
EV80-serien til Maxus. Og snart får de også en fjerde modell i sortimentet. Maxus har nemlig på gang en modell kalt e-Deliver 3, en elvarebil med en konkurransedyktig rekkevidde i det elektriske nyttebil-segmentet. Denne er satt sammen på en helelektrisk plattform, slik at
det fra start av har blitt tatt høyde for batteripakken og det elektriske drivverket.
Det betyr altså en god plassbenyttelse. I likhet med Citroën ë-Jumpy kan også e-Deliver 3 fås med to
forskjellige batteristørrelser, og dermed to rekkevidder. Det minste batteriet er på 35 kWh, mens det største er på
52,5 kWh. Det er fortsatt uklart hva rekkevidden til versjonen med 35
kWh-batteri er, mens RSA opplyser at rekkevidden med det største batteriet er
på 342 kilometer.
lasterom på 4,8 kubikkmeter og en med lagringsplass på 6,3 kubikkmeter. Dette skal gi plass til to paller i den korte versjonen, og
tre paller i den lengste. I den er det også plass til objekter med en lengde på
2,4 meter. Allerede tilbake i januar ble prisene til e-Deliver 3 klare,
og bilen er ventet på det norske markedet i løpet av sommeren. Og selv om dette er et ganske så ukjent merke, finnes det folk
også i Norge som åpenbart har hørt om Maxus. RSA opplyser nemlig om at det er forhåndsolgt 600 e-Deliver
3, og det er i så fall flere biler enn det for eksempel ble registrert nye Volkswagen
Passater her i Norge i årets første fire måneder. Ja, det er noe å tenke på. Når det gjelder Citroën ë-Jumpy åpner PSA opp for salget til
sommeren, og de første bilene skal etter planen leveres til høsten. Slik ser den varebilen ut: Les også:
- Så ble Alfas Quadrifoglio-modeller moderne
- Ingen av disse bilene til 60 mill. er like
- Prøvekjørt praktiske Mercedes GLB