Det er spesielt to ting som går utover rekkevidden på elbiler foruten hastigheten bilene holder. Det ene er motbakker som det kreves mer energi til for å forsere, og det andre er kulden. At rekkevidden får seg en knekk på vinteren viser NAFs omfattende tester av elbiler, for slike blir gjennomført både på sommeren og vinteren. Resultatet er en langt kortere rekkevidde på vinteren. For eksempel oppnådde en elbil som Tesla Model 3 Long Range 2021-modell en av de lengste rekkeviddene under sommertesten, og da rullet den imponerende 654 kilometer. Under vintertesten klarte den kun 514 kilometer ‒ 140 kilometer kortere. For Norges mest solgte nybil i 2022, Tesla Model Y, er historien den samme. Long Range-utgaven av denne rullet 545 kilometer under sommertesten, mens testføreren kun klarte 451 kilometer under vintertesten. Det er et tap på 94 kilometer. Den andre nybilen som har skilt seg ut når det kommer til nybilsalget er Volkswagen ID.4, og sammenlignet med Model Y er det et enda større skille mellom sommer- og vintertesten. Sommeren 2021 rullet denne 532 kilometer, mens vinteren 2022 klarte den kun 414 kilometer. Her er forskjellen altså på solide 118 kilometer. For det er nemlig slik at batteriet trives aller best når det verken er for varmt eller kaldt, altså rundt 20-30 grader. Da er det langt ned til -10 grader, som det har vært svært mange plasser rundt om i Norge den siste tiden. I slike beinkalde temperaturer blir også ladefarten lidende, noe igjen testene til NAF helt klart har vist. I de fleste tilfellene har ladetiden økt med mellom 10 og 20 prosent under vintertestene, og NAF har altså testet 70 forskjellige elbiler-modeller. ‒ Forklaringen er at det er at kjemien i batterier trenger varme for å fungere på best mulig måte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Den gode nyheten er at det er fullt mulig å ta noen enkle grep som gjør at ladefarten dupper minst mulig også når kuldegradene biter som verst, og mer bestemt kan NAF by på fem råd som spesielt ferske elbilister bør bite seg merke i.
