Toyota Motor Europe solgte mer enn en halv million biler i første halvår, men ikke veldig mange Toyota bZ4X. (Fotos: Toyota/Lexus)

25 prosent av Toyota bZ4X i Europa er norske

Norge som er en dråpe i havet når det kommer til det europeiske bilsalget, likevel er hver 4. Toyota bZ4X som er registrert det første halvåret gjort nettopp her hjemme.


Verdens største bilprodusent skufler selvsagt ut nye biler hver eneste dag, og totalt solgte de 573.976 biler i første halvår her i Europa. Det betyr over 3.000 biler hver dag, og 132 nye biler hver eneste time, døgnet rundt.

Da ga Toyota Motor Europe (TME) en markedsandel på 6,6 prosent, og salget var en oppgang på 2 prosent og sørget for at Toyota beholder sin plassering som det mest populære nybilmerket her i Europa bak Volkswagen med et salg på 539.956 biler.

-->
Og TME har mer å juble for. Lexus-merket hadde nemlig en ganske så vill oppgang på 43 prosent, og det ble solgt 34.020 biler med L-merket fra januar og ut juni.

TME ser også en elektrisk trend. For over 71 prosent av det europeiske bilsalget var elektrifisert, og ser man kun på Vest-Europa var dette på hele 77 prosent. Dette inkluderer som kjent hybrider.

‒ Kundenes etterspørsel etter vårt elektrifiserte utvalg har fortsatt å øke og dominere salgsmiksen vår, sier Matt Harrison, Chief Operating Officer i Toyota Motor Europe.

‒ Vår multiteknologiske tilnærming i jakten på våre karbonnøytralitetsmål appellerer sterkt til et mangfold av ulike kundebehov over hele regionen, samtidig som vi gjør det mulig for oss å konsekvent overgå våre europeiske CO2-utslippsmål.

Her hjemme er Toyota-bilene de eneste med forbrenningsmotor som klarer å utfordre de rene elbilene når det kommer til nybilsalget, og faktisk er det tre slike biler inne blant de 20 mest populære. For både Yaris, Rav4 og Corolla er på listen, og ingen av disse kommer som kjent som en ren elbil.

I Europa er det Yarisen som er den klart mest populære, og Toyota solgte 87.850 Yariser og 104.564 eksemplarer av Cross-varianten i løpet av første halvår.

Corollaen endte på 49.968 biler, mens 38.731 fikk nøklene til sin nye Rav4. Ut i Europa er også Toyota C-HR populær, og det ble solgt 64.657 slike. Den er for øvrig akkurat vist fram som en ny generasjon.

Så hva med elbilen Toyota bZ4X?

Denne er så langt i år Norges 4. mest populære nybil, og i løpet av årets seks første måneder viser tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at det er registrert 2.414 nye bZ4X her i Norge.

Og det utgjør faktisk en fjerdedel av alle bZ4X som ble solgt i Europa det første halvåret. For Toyota opplyser et totalt europeisk salg på 9.642 bZ4X, så ganske eksakt befinner hver 4. bil her i Norge.

Når det gjelder Lexus så klarte de nesten å matche det helelektriske salget til Toyota, for EV-versjonen av UX endte på 7.637 biler. Så kun 2.000 færre enn bZ4X.

Den vanlige UX-modellen klarte så vidt å holde unna, og endte på 8.334 biler inkludert hybridutgaven. Den aller mest populære Lexus-modellen var NX, som endte på 11.869 solgte biler.

Som kjent har Lexus sin egen versjon av bZ4X som er kalt RZ, og denne rene elbilen begynner også å røre på seg. Det ble totalt solgt 701 slike i Europa i løpet av første halvår, og bare så det er sagt ‒ det var norske kunder som ble prioritert aller først da Lexus åpnet opp salget tidligere i år ‒ og det er nå over 100 slike biler med norske skilt.

Så ikke bare leder Norge an når det kommer til Toyota bZ4X, jaggu gjør vi det ikke også med Lexus RZ.

Slik ser Lexus RZ 450e ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter