- Annonse -
HjemNyheter25 år siden første hydrogenbil

25 år siden første hydrogenbil

Skinner bedrar. Den firkantede varebilen som Mercedes presenterte 25 år siden var faktisk mer moderne enn de fleste andre på fire hjul.

Med mer moderne mener vi ikke utstyrsmessig, for en Mercedes-Benz MB 100 som NECAR var basert på var neppe kjent som en bil fullstappet av elektroniske hjelpemidler.

- Annonse -

Nei, vi mener drivverket.

Tilbake i 1994 var det ikke så veldig mange som tenke alternative drivverk, og norske Think (grunnlagt i 1991) var en av få som for eksempel satset på elbiler.

En annen produsent som så på alternative drivverk var Daimler, som i april 1994 inviterte media til en historisk pressekonferanse. Der fikk de nemlig se noe helt nytt og uventet, nemlig historiens første «moderne» hydrogenbil.

NECAR står for «New Electric Car», og Daimler hadde testet denne på veien siden desember 1993 med et positivt resultat. Dermed ønsket de å vise den for resten av verden.

- Annonse -

I dagens målestokk var ikke NECAR akkurat et imponerende stykke arbeid.

Varebilen ble valgt ettersom de trengte mye plass til hydrogentankene (som vi ser av bildet under fylte det meste av lasterommet), og rekkevidden var på 130 kilometer. Toppfarten var beskjedne 90 km/t, og motoren var på 41 hestekrefter.

Men de var iallfall i gang, og nå gikk det ganske så unna med utviklingen.

I 1996 kom NECAR 2 (61 hk, 110 km/t, rekkevidde 250 km) basert på V-klassen. Nå befant kraftverket til brenselscelleløsningen seg under det korte panseret, og hydrogentankene var montert på taket for å gi nok plass til seks passasjerer.

- Annonse -

I 1997 ble NECAR 3 basert på A-klasse (61 hk, 120 km/t, rekkevidde 400 km) lansert, og for første gang ble hydrogen konvertert internt i bilen.

NECAR 4 (75 hk, 145 km/t, 450 km), også basert på A-klasse, åpnet for plass til fem personer inkludert bagasje i 1999. Den nå flytende hydrogen ble lagret i en tank bak på bilen, som altså ryddet vei for bedre utnyttelse av plassen innvendig.

NECAR 4a (a står for avansert) tok et viktig steg med mot serieproduksjon, og med bedre teknologi og tre bakmonterte brenselcelletanker ble den satt inn i aktive testing i California i 2000. Der kjørte en flåte på 15 biler hverdagstester til 2003.

I 2000 kom NECAR 5 (75 hk, 145 km/t, rekkevidde 400 km), og i likhet med NECAR 3 hadde den en hydrogenkonverter om bord. Hele brenselcelleteknologipakken var betydelig mindre og lettere, og kunne monteres i gulvet i A-klassen. Dermed kunne hele innsiden brukes for passasjerer og bagasjerom.

Tre år før denne hadde også Daimler vist fram den aller første hydrogenbussen.

NEBUS O 405 N ‒ «New Electric Bus» ‒ introduserte brenselcelleteknologi til den kommersielle kjøretøysektoren for aller første gang. Hydrogen-drivstoffet var lagret i syv innkapslede aluminiumsbeholdere på taket, og en tank kunne dekke 250 kilometer som var innenfor hverdagsbehovet til en bybuss.

I 2003 ble de første 30 brenselcelledrevne bybussene (204 hk) satt i drift i europeiske byer, og senere blir tilsvarende utstyrte busser funnet over hele verden.

I 2001 ble også en Mercedes-Benz Sprinter brukt som en brenselcellevariant (75 hk, 120 km/t, rekkevidde 150 km) for å vise teknologien også i en varebil.

Så kom denne, en aldri så liten revolusjon:

Bildet over viser den F 600-baserte HYGENIUS (115 hk, 140 km/t, rekkevidde 400 km) presentert i 2005, og den nye brenselcellen var nå 40 prosent mindre enn i tidligere systemer i tillegg til betydelig mer effektiv og kraftig.

Men vi måtte vente helt til 2010 før den første modellen kom i serieproduksjon ‒ Mercedes-Benz B-klasse F-Cell (136 hk, 170 km/t, rekkevidde 385 km).

Året etter, mer eksakt 29. januar 2011, rundet bilen 125 år, og Mercedes feiret med å innlede «Mercedes-Benz F-Cell World Drive». Tyskernes plan var å kjøre «jorda rundt» med hydrogenbilen, og tre Mercedes-Benz B-klasse F-Cell var innom 14 land på fire kontinenter og dekket total en avstand på rundt 30.000 kilometer.

På samme tid viste de også fram testkjøretøyet F 125, som hadde et enda kraftigere og avansert brenselcellesystem fra Mercedes-Benz som også kombinerte ladbar hybridteknologi. Totalt bydde denne pakken med 272 hk på hele 1.100 kilometers rekkevidde, hvorav omtrent 200 kilometer kunne kjøres på ren batterikraft og 900 kilometer via strøm generert av brenselcelle. Denne hadde også en formidabel toppfart på 220 km/t.

Tre blad hydrogen. NECAR1, B-klasse F-Cell og F-125!

Mercedes har ikke glemt hydrogenbilen i dag, og kom i fjor med en ny Mercedes-Benz GLC F-Cell ‒ også dette en hybrid. Den byr på en total rekkevidde på rundt 450 kilometer, hvor hydrogen står for rundt 400 km av disse og motoren yter 211 hk.

GLC F-Cell er en slags tvillingsøster til EQC, Mercedes første modell i den nye elektriske EQ-serien som skal lanseres før sommeren.

Nå ser heldigvis hydrogenbilen ut som en hvilken som helst moderne bil:

Det skjer altså 25 år etter at Daimler viste fram sin første moderne hydrogenbil, men det har selvsagt vært mange forsøk før det også. Faktisk viste Mercedes selv fram to slike allerede i 1984, og Norge har også markert seg i denne historien.

Norsk Hydro bygde nemlig en liten lastebil om til hydrogenbil allerede i 1933 ‒ slett ikke verst!

Men vi må helt tilbake til bilens spede start for å finne den aller første.

Fransksveitsiske François Isaac de Rivaz tok allerede i 1807 patent på verdens første forbrenningsmotor, og denne var faktisk hydrogendrevet. I 1808 monterte han motoren inn i en bil, og dette ble altså historiens første automobil som hadde en intern forbrenningsmotor.

Så ja – og jøss ‒ hydrogenbilen er faktisk 211 år gammel….

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her