En langsiktige og god satsting på trafikksikkerhet har gjort sitt til at antall drepte i trafikken har gått mye ned de siste årene, og det har faktisk gjort sitt til at Norge har blitt verdens mest trafikksikre land målt i antall omkomne.
Men i 2022 har den positive utviklingen ikke bare bråstoppet, men den har snudd.
-->
Med sju omkomne i oktober er vi altså oppe i totalt 100 personer som har mistet livet i den norske trafikken, noe som er hele 29 flere enn på samme tid i fjor.
‒ Fjorårets tall var spesielt lave, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
‒ Men vi må tilbake til 2016 for å se tilsvarende høye tall som i år. Da hadde vi også en økning i antall drepte. Etter at restriksjonene knyttet til pandemien ble opphevet har dødstallene vært høye, men de siste to månedene er vi tilbake til ulykkestall vi har sett de senere årene.
Hun liker uansett ikke utviklingen.
– En død i trafikken er alltid en for mye, og det er også fortsatt mange alvorlige ulykker med hardt skadde, påpeker Ranes.
Statens vegvesen analyserer hver eneste dødsulykke, og sammen med andre aktører er målet å få ned ulykkestallene.
‒ Vi holder fast ved visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken – Nullvisjonen, sier Guro Ranes.
Vi må altså seks år tilbake i tid for å finne like mange omkomne i trafikken.
‒ Når så mange omkommer på så kort tid, er det et tegn på at det fortsatt er behov for kraftige tiltak mot ulykkene, sier Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
‒ Vi har en langsiktig målsetting om null drepte og hardt skadde i trafikken, og på veien dit har vi flere etappemål. Årets ulykkesbilde dreier beklageligvis i feil retning. Det er ekstra trist og fortvilende for alle de berørte som sitter igjen med tapet og sorgen.
Vegvesenet sier at i oktober omkom to personer i hver av fylkene Innlandet, Trøndelag og Vestfold og Telemark. Fem menn og to kvinner mistet livet i kryssulykke, ulykke med elsparkesykkel og i utforkjørings- og møteulykker.
I Trøndelag døde en mann og en kvinne i 70-årene i samme ulykke, og i tre av ulykkene var det unge mennesker, to menn og en kvinne i 20-årene, som mistet livet. En av disse ulykkene skjedde i Møre og Romsdal.
I de øvrige fylkene, Agder, Rogaland, Viken, Oslo, Vestland, Nordland og Troms og Finnmark, gikk ingen liv tapt i trafikken i oktober, melder Vegvesenet.
Vi er nå inne i en skummel periode der våte veier, lite lysreflekterende snø og stadig kortere perioder med dagslys gjør det vanskelig å se myke trafikanter.
‒ Vi er inne i mørketiden, og mye regn og også frost og snø kan gi glatte veier. Det er sjåførens ansvar å «sko» bilen riktig og kjøre etter forholdene. For at vi skal bevege oss i retning av nullvisjonen, der ingen blir drept eller hardt skadd i trafikken, må vi alle også bidra med å kjøre rusfritt, bruke bilbelte og holde fartsgrensene, sier Ranes.
Så førerne må være ekstra påpasselig og myke trafikanter må bruke den lille livreddende dingsen.
‒ Har du ikke refleks, er risikoen stor for at sjåføren ikke ser deg, sier Guro Ranes.
‒ Nå må vi prioritere å senke farten. Det er vanskeligere å oppdage myke trafikanter i gatebildet når det er mørkt, både langs veikanten og der veien kan krysses, legger Cecilie Bryner til.
Så langt i år har 31 personer over 65 år omkommet, ifølge Trygg Trafikk. De utgjør dermed nærmere en tredel av de 100 som har mistet livet i den norske trafikken så langt i 2022.
– Hvorfor det er så mange eldre blant de omkomne, vet vi ikke nok om enda. Uansett alder har vi alle et stort ansvar for våre medtrafikanter. Ta ekstra hensyn i denne årstiden og avpass farten etter både føre og sikt i mørket, avslutter Cecilie Bryner.
Les også: