Fords populære elbilmodell gikk gjennom kollisjonstestene til Euro NCAP med bravur, og full pott og 5 stjerner var aldri i fare.
Ford har nemlig utstyrt Mustang Mach-E med viktig utstyr som en senter-kollisjonspute, et utløsbart panser for beskyttelse av sårbare trafikanter og en rekke avanserte førerassistansefunksjoner som tilbyr høye nivåer av førerstøtte og kollisjonsforebygging.
-->
I og med at den også er en elbil burde den også gjøre det godt i testene til Green NCAP, den grønne søsteren til Euro NCAP.
Før de testet Mach-E hadde de hatt tre nullutslippsbiler inne på sine testområder i 2021, og både Fiat 500 Electric, Volkswagen ID.3 og hydrogenbilen Hyundai Nexo oppnådde 5 stjerner.
Og det er ikke så rart, for to av kategoriene heter «Ren luft» og «Drivhusgasser», to områder jo alle nullutslippsbiler strengt tatt bør få full pott og soleklare 10 poeng.
Men det er også mulig å snuble for elbilene, for den tredje kategorien heter nemlig «Energi-effektivitet».
Og om man har et navn kjent for sine muskelbil-versjoner med digre motorer, så ja, da vet man aldri.
Mustang Mach-E scoret som ventet 10 poeng i begge de to miljøkategoriene ettersom bilen ikke har et eksosanlegg, og dermed slipper den ikke ut noen skadelige gasser heller.
Det gikk også noe energi tapt under WLTC+-testen for kalde omgivelsestemperaturer (-7 °C) og under den motorvei-lignende testen med høy belastning.
Det resulterte i 9,4 av 10 poengsum på energieffektivitet.
WLTC (må ikke forveksles med WLTP) er en laboratorietest der bilen startes fra kaldt. Jo høyere effektivitet, jo flere kilometer kan kjøres på samme batterilading og jo mer økonomisk er kjøringen.
Den eneste av de fire nullutslippsbilene som er testet som har fått full score også i denne kategorien er kanskje overraskende Fiat 500. Jepp, elbilversjonen av den lille yndlingen slo både Mach-E, ID.3 og Nexo på dette området.
Uansett, 9,4 poeng holdt mer enn nok for at Mach-E får 5 stjerner også i Green NCAP-testen, og dermed har elbilen innkassert 10 stjerner på samme tid. Det har aldri tidligere skjedd.
Ingen andre biler enn de fire nullutslipps har klart å få 10 poeng i noen av de tre kategoriene, men Green NCAP har også vist at andre typer biler kan være ganske så snille mot miljøet.
Den ladbare hybriden av Toyota Prius oppnådde flotte 4 stjerner da den ble testet, mens både Mazda 2, Honda Jazz, ladehybriden Kia Niro, Skoda Octavia, Toyota Yaris og Volkswagen Golf har oppnådd 3,5 stjerner. Dette er ifølge Green NCAP er en imponerende god score.
Men skal man ha 5 stjerner må bilen være en nullutslipps, og det er som kjent Ford Mustang Mach-E.
Faktisk er den både sikker og miljøvennlig, og kan skryte av 10 stjerner.
Les også: