Lenge satt Toyota på det berømte gjerdet når det kommer til elbiler, for de var skeptiske til dagens batteriløsninger. De ventet mer eksakt på faststoffbatterier som har flere fordeler kontra dagens flytende løsninger.
Men til slutt var elbiltoget i ferd med å gå helt fra det som er verdens største bilprodusent, så det japanske merket kastet seg rundt og ankom perrongen med en helelektrisk SUV kalt bZ4X.
Med denne trioen har Toyota teppelagt SUV-segmentene, for Urban Cruiser befinner seg i B-segmentet, C-HR+ i C-segmentet og bZ4X i D-segmentet.
Målet her hjemme er da også ganske så hårete.
– Vi vil være markedsledende i Norge, og nå byr vi opp til dans. Vi vet at det blir utfordrende volummessig i år, men vi har en langsiktig strategi og i 2026 vil tilgjengeligheten på biler bli svært god, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør hos Toyota Norge.
– Alle våre nye modeller vil komme med firehjulsdrift fra start og med Toyotas anerkjente kvalitet og driftssikkerhet. Derfor er vi trygge på at nyhetene er som skapt for norske forhold.
For bZ4X er nyhetene blant annet to batteripakker, og Toyota har også fokus på den viktige rekkevidden.
– Vi jobber med neste generasjon batteriteknologi. Målet er å levere bedre rekkevidde, raskere lading og lavere kostnader. Teknologien vi utvikler nå vil sette en ny standard i markedet, sier Pawlak.
Den nye Urban Cruiser følger opp Urban SUV Concept presentert i 2023, og skal bane vei for SUV-modeller i hektiske byer.
Her er batteripakker på enten 49 eller 61 kWh bruttokapasitet, og her er det også et valg mellom for- og firehjulsdrift.
C-HR+ er altså en elektrisk søster av den populære C-HR-modellen, og byr som bZ4X på batteripakker på 57,7 og 77 kWh, og her er rekkevidden estimert til å bli opptil 600 kilometer. Også her er det elektriske drivverket opp til 343 hk, og bakerst har den et bagasjerom som rommer 416 liter.
Som nye Urban Cruiser er det mulig å velge mellom for- og firehjulsdrift.
Toyota har åpnet for reservasjon av C-HR+, og det samme gjorde de for Urban Cruiser i desember.
– Vi merker allerede stor interesse fra norske kunder. De vil ha elbiler med høy kvalitet, god rekkevidde og pålitelig teknologi. Nå skal vi gi enda flere valgmuligheter for de som ønsker seg Toyotas kvalitetsstempel på sin elbil, avslutter Pawlak.
Les også:
- Oi, nå blir Toyota C-HR også elbil
- Fire superhjerner skal styre BMW-modellene
- Lotus baner vei for selvkjørende biler