Lenge satt Toyota på det berømte gjerdet når det kommer til elbiler, for de var skeptiske til dagens batteriløsninger. De ventet mer eksakt på faststoffbatterier som har flere fordeler kontra dagens flytende løsninger.
Men til slutt var elbiltoget i ferd med å gå helt fra det som er verdens største bilprodusent, så det japanske merket kastet seg rundt og ankom perrongen med en helelektrisk SUV kalt bZ4X.
Resultatet er at denne elbilmodellen er årets aller mest populære nybil så langt, så norske kunder har åpenbart ventet på batterielektriske biler. Og når proppen først løsner så fosser det.
For Toyota har nå vist en oppgradert bZ4X og lansert to nye elbilmodeller, Urban Cruiser og C-HR+. Sistnevnte basert på den populære SUV-modellen med samme navn, men Toyota understreker at dette er en ganske så ny bil.

Med denne trioen har Toyota teppelagt SUV-segmentene, for Urban Cruiser befinner seg i B-segmentet, C-HR+ i C-segmentet og bZ4X i D-segmentet.
Målet her hjemme er da også ganske så hårete.
– Vi vil være markedsledende i Norge, og nå byr vi opp til dans. Vi vet at det blir utfordrende volummessig i år, men vi har en langsiktig strategi og i 2026 vil tilgjengeligheten på biler bli svært god, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør hos Toyota Norge.
– Alle våre nye modeller vil komme med firehjulsdrift fra start og med Toyotas anerkjente kvalitet og driftssikkerhet. Derfor er vi trygge på at nyhetene er som skapt for norske forhold.
Men Toyota stopper ikke på tre elbiler, for de planlegger seks nye elbilmodeller i sortimentet innen 2026.
Mange spesielt ute i Europa er nok skeptiske til hvor godt batterikapasiteten holder seg, så T-merket knaller også til med et utvidet EV lojalitetsprogram. Batteriene vil beholde minst 70 prosent kapasitet i opptil 10 år eller én million kilometer, forutsatt årlig batteri helsesjekk hos Toyota-forhandlerne.
– Vi vet at mange kunder er opptatt av batteriets levetid. Med vår vårt EV lojalitetsprogram viser vi at vi har tillit til teknologien vår, og at kundene kan stole på at en Toyota-elbil leverer over tid, sier Pawlak

For bZ4X er nyhetene blant annet to batteripakker, og Toyota har også fokus på den viktige rekkevidden.
– Vi jobber med neste generasjon batteriteknologi. Målet er å levere bedre rekkevidde, raskere lading og lavere kostnader. Teknologien vi utvikler nå vil sette en ny standard i markedet, sier Pawlak.
Toyota jobber også med å introdusere batteriteknologien i andre kjøretøytyper, og de har blant annet vist en elbilplattform i Land Cruiser Se-konseptet vist fram allerede i 2023.
Nå har altså verdens største bilmerke vist fram to helt to helt nye elbilmodeller her i Europa, kompakte Urban Cruiser og C-HR+ i det populære C-segmentet.
Dagens elbil, bZ4X, var altså den aller første bilen basert på Toyotas elektriske arkitektur kalt eTNGA, og her er nyhetene rettet mot drivsystemet. Her er det to batteripakker, og bZ4X blir tilgjengelig med enten 57,7 eller 77 kWh.
Her er det også nye sterkere elmotorer med effekt på opptil 343 hk/252 kW, og det er også en ny valgfri 22 kW innebygd lader, en batteriprekondisjoneringsfunksjon for raskere lading og programvareoppdateringer for å gi intelligent BEV-fokusert ruteplanlegging, opplyser Toyota.

Den nye Urban Cruiser følger opp Urban SUV Concept presentert i 2023, og skal bane vei for SUV-modeller i hektiske byer.
Her er batteripakker på enten 49 eller 61 kWh bruttokapasitet, og her er det også et valg mellom for- og firehjulsdrift.

C-HR+ er altså en elektrisk søster av den populære C-HR-modellen, og byr som bZ4X på batteripakker på 57,7 og 77 kWh, og her er rekkevidden estimert til å bli opptil 600 kilometer. Også her er det elektriske drivverket opp til 343 hk, og bakerst har den et bagasjerom som rommer 416 liter.
Som nye Urban Cruiser er det mulig å velge mellom for- og firehjulsdrift.

Toyota har åpnet for reservasjon av C-HR+, og det samme gjorde de for Urban Cruiser i desember.
– Vi merker allerede stor interesse fra norske kunder. De vil ha elbiler med høy kvalitet, god rekkevidde og pålitelig teknologi. Nå skal vi gi enda flere valgmuligheter for de som ønsker seg Toyotas kvalitetsstempel på sin elbil, avslutter Pawlak.
Les også: