Toyota har klar prisene for tøffingen i Yaris-familien, nemlig GR-utgaven. (Fotos: Toyota)

Nye Toyota GR Yaris har fått pris

Toyota Norge åpner nå for bestilling av Yaris-modellen som er inspirert av rallybilene i VM.


Yaris er denne bybilen som har gått fra å være en ganske så daff til å bli en av de aller mest imponerende i rally-VM. Men slike utgaver får selvsagt ikke vanlige folk tak i, men Toyota feirer suksessen med å gi folket en «vanlig» Yaris som tetter gapet til rallybilene ganske mye.

Bak Toyotas satsting i motorsporten står Gazoo Racing, og de bidrar mer enn gjerne til å gjøre standardbiler langt mer sportslig. Disse utgavene er ganske enkelt forkortet GR, og nå er det klart for en helt ny GR Yaris.

Mange kjenner igjen modellnavnet, for GR Yaris ble introdusert for tre år siden. I løpet av den tiden har både Toyotas ingeniører, testsjåfører og profesjonelle rally- og racerførere jobbet hardt med å gjøre bilen bedre, og ja, sterkere.

GR Yaris hadde verdens kraftigste 3-sylindrede motor da den ble lansert, og nå blir den enda sterkere. Effekten er økt med 19 hk til 280 hk, mens dreiemomentet er økt med 30 Nm til 390 Nm.

Men det er oppsiktsvekkende nok ikke den største endringen.

For nye GR Yaris brøyter også vei for en 8-trinns Gazoo Racing Direct automatgirkasse, dog ikke som standard. For bilen skal hylle kjøreglede, så i utgangspunktet kommer GR Yaris med en manuell kasse.

Toyota sier at under utviklingen av den nye girkassen ble det lagt størst vekt på rask nedgiring, og at en automatkasse også åpner for at føreren kan konsentrere seg enda mer om styringen og bremsingen av bilen.

For å kvesse kjøreegenskapene ytterligere har de også finjustert chassiset, noe som også åpner for en litt endret kjørestilling og en senket setehøyde med 25 mm.

Både hjulopphenget og fjæringsinnstillingene er justert og dempere forsterket, og dette skal gi GR Yaris et enda bedre veigrep under ekstreme forhold.

Videre har Toyota økt antall lasersveiser med 13 prosent og bruke 24 prosent mer strukturlim, og dette har økt stivheten i det lette karosseriet slik at kjøreegenskapene har blitt bedre både når det gjelder veigrep og svingeegenskaper.

På innsiden har også GR Yaris et litt mer sportslig preg, og et av grepene de har tatt er å senke å senke dashbordets overkant med 50 mm slik at sikten blir enda bedre. De har også flyttet bakspeilet og vippet instrumentpanelet 15 grader mot føreren.

Slik ser den ut innvendig:

Foran føreren er det et 12,3-tommers digitale instrumentpanel med to visningsmoduser som det er mulig å veksle mellom, normal og sport, som viser flere data knyttet til bilens ytelse.

Da Toyota introduserte GR Yaris sto lovordene i kø, så det er all grunn til å tro at den nye og enda litt bedre GR Yaris også treffer blink.

Og nå tilbyr den også mer, for Curcuit-pakken med ekstra radiator, ny intercooler med vannspraysystem og modifisert luftinntak har blitt en del av standardpakken.

Så hva koster moroa?

Jo, her hjemme starter den på 890.700 kroner før frakt og leveringsomkostninger, og som du kan se av prislisten under er det mulig å velge mellom flere varianter. Ja, til og med en Rovanperä-utgave, en som de to siste års verdensmester i rally har satt sitt preg på.

For ja, rallybilen Toyota Yaris har vært en så stor suksess at Kalle Rovanperä, sønn av Harri Rovanperä som konkurrerte mot vår egen Petter Solberg, har vunnet VM de to siste årene, og finnen ble for øvrig tidenes yngste WRC-mester da han tok tittelen dagen etter at han hadde fylt 22 år.

Totalt har Toyota Yaris raket med seg de fem siste VM-titlene i rally, så det skulle kanskje bare mangle at GR Yaris nå har fått seg et lite løft.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota Yaris