Dette er tre ganske så solide SUV-modeller. (Foto: Euro NCAP)

Bunnsolide Nio EL6, Toyota C-HR og Honda CR-V

Euro NCAP har testet tre SUV-modeller, og alle tre er så solide at de er 5-stjerners biler. Men for en er det inkludert en pakke som ikke kommer som standard.


En gang i tiden var «Made in China» noe som ga en litt negativ gjenklang, så hvordan klarer bilene fra Kina samt andre litt mer eksotiske merker seg i verdens tøffest krasjtest? Ja, den i regi av Euro NCAP.

Vel, vi kan slå fast at den litt negative tonen for lengst er borte, for dette er skikkelig solide biler. For Euro NCAP har nå testet ganske mange slike. 

Dette inkluderer biler fra BYD, Xpeng, Genesis, Ora, Vinfast og Lucid, alle relativt nye merker i det europeiske markedet.

Av disse er det kun vietnamesiske Vinfast med modellen VF8 som ikke har oppnådd full score, men også dette er en ganske sikker bil med 4 stjerner. 

Og ja, det inkluderer også hardtsatsende Nio, for Euro NCAP har testet flere slike som blant annet er tilgjengelig i Skandinavia ‒ ES8, ET7, ET5 og EL7. Alle oppnådde 5 stjerner. 

Nå har de også testet Nio EL6 sammen med to andre SUV-modeller som har navn som er lett å forveksle, nemlig Toyota C-HR og Honda CR-V.

Den europeiske kollisjonstesteren er ikke bare opptatt av de på innsiden av bilen skal være godt beskyttet, men også de myke og sårbare trafikantene som fotgjengere og syklister. Og nye Nio EL6 tar i stor grad høyde for disse. 

EL6 benytter som de andre bilene fra merket både kamera, radar og lidar for å holde kontrollen på hva som foregår rundt bilen, noe som ikke er så veldig vanlig. For selv om det er banebrytende og viktig for sikkerheten, er det også kostbart. 

Resultatet er at EL6s automatiserte nødbremsingssystem (AEB) er effektivt både med hensyn til kollisjoner mot andre biler og for å beskytte sårbare trafikanter. 

Løsningen får derimot trekk når det gjelder møtende og forbikjørende motorsyklister, så alt er ikke helt perfekt.

Men totalt er Nio EL6 en bunnsolid bil når det kommer til sikkerhet, og 5 klare stjerner til den. 

– Vi er veldig glade for at nok en Nio-modell oppnår femstjerners rangering i Euro NCAP, sier An Ho, General Manager i Nio Norge.

Han legger til at EL6 også har gjort det svært godt i norske tester.

– Nio EL6 imponerte i NAFs rekkeviddetest i vinter, og markerte seg som den beste SUVen i testen. Den ble også trukket frem som et av de beste valgene for familier, sier han.

– Jeg tror at slike uavhengige testresultater kan bidra til å fjerne eventuell skepsis folk skulle ha til et relativt nytt bilmerke. Vi er veldig positive til veien videre for Nio.

Slik ser det ut når Euro NCAP kollisjonstester SUV-modellen:

Toyota C-HR er alt annet enn en nykommer, for det er nå åtte år siden den kom på markedet og skapte umiddelbare inntrykk grunnet sitt litt uvanlige design. 

2. generasjon har litt mer utstyr og teknologi, og ringvirkningene av dette er også en litt stivere pris. 

Når det kommer til trafikksikkerhet er den i likhet med EL6 en bunnsolid bil, og ikke at det er noe overraskende. Da Euro NCAP testet den originale bilen i 2017 oppnådde den 5 stjerner, den samme scoren som den nye generasjonen C-HR også får. 

Euro NCAP sier at Toyota C-HRs autonome nødbremsesystem er spesielt godt, og der oppnådde bilen toppkarakterer i nesten hver test. 

Videre har den et indirekte førerovervåkingssystem, og er avhengig av styreinnganger og kjørefeltposisjon for å oppdage indikatorer på døsig kjøring, opplyser kollisjionststerne. 

Videre sier de at en mer sofistikert direkte øyeovervåkingsenhet er tilgjengelig som ekstrautstyr, men dette var ikke montert på testbilen.

Her krasjes Toyota C-HR:

Den tredje bilen som Euro NCAP testet i denne runden er Honda CR-V 2.0 Hybrid, og som standard glipper dessverre toppscoren. For det er først med den valgfrie Honda Sensing 360-pakken at bilen oppnår 5 stjerner. 

Som standard har CR-V et kamera og en enkelt radar, mens sikkerhetspakken inkluderer hjørneradarer viktige for ADAS (Advanced Driver Assistance System) og for spesifikke svingscenarier. 

Euro NCAP sier at den valgfrie sikkerhetspakken forbedret AEB-ytelsen betydelig, spesielt når det gjelder å forhindre kollisjoner med fotgjengere og kjøretøy.

Her i Norge er C-RV i skrivende stund kun tilgjengelig som Advance Tech, og denne versjonen inkluderer også sikkerhetspakken. Så i Norge er Honda CR-V i likhet med de to andre en 5-stjerners bil

Her kollideres Honda CR-V:

Euro NCAP er veldig fornøyd med hva de tre bilene klarte i testene.

‒ Det kommer ikke som noen overraskelse at disse tre sofistikerte bilene treffer blink, om enn med en valgfri sikkerhetspakke for CR-V. Det er givende å se avanserte sensorløsninger som lidar bli utplassert for å gi stadig bedre unngåelse av kollisjoner, men det er fortsatt behov for større fokus på sikkerheten rundt andre trafikanter, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

‒ Dessverre kan krasj ikke alltid unngås, og høy krasjsikkerhet forblir en kritisk ryggrad. Vår inspeksjon etter kollisjonen, som har vært en viktig del av vår kollisjonsbeskyttelsesvurdering siden 1997, oppdaget svakheter i alle tre kjøretøyene, inkludert dårlig utløsning av kollisjonsputer og ubåting av passasjerer (bilen senkes ned i vann). Produsenter bør være forsiktige med å overse det grunnleggende i jakten på sofistikerte løsninger.

Euro NCAP biler testet i 2024:

  • Nio EL6 ‒ 5 stjerner
  • Toyota C-HR ‒ 5 stjerner
  • Honda CR-V ‒ 4 stjerner (5 stjerner med sikkerhetspakke)
Les også:

Debatt