Denne bilen er en ekte musikkstjerne, for nå har også den skiftet navn. Så dette er elbilen tidligere kjent som Milano. (Fotos: Alfa Romeo)

Alfa Romeos elbil heter ikke lenger Milano

Den elektriske junioren på 4,17 meter tok seg litt vann over hodet med navet Milano, og har nå fått et navn som iallfall ikke bør forvirre.


Noen vil kanskje hevde at i litt kjent italiensk vis var det mye armer og bein da Alfa Romeo skulle navne den kommende elbilen, men det blir litt feil. For her ville Alfa rett og slett være hyggelig og la folket bestemme navnet.

Og det kom ingen offisielle protester når avstemningen til slutt endte på Milano, hjembyen til Alfa Romeo.

Men etter at Alfa avduket bilen i forrige uke, og mange måneder etter at navnet ble kjent, dukket det opp en beskjed fra en italiensk embetsmann. «Navnet Milano er forbudt ved lov».

 Så har det vært armer og bein, ja, så har det vært hos myndighetene.

Alfa Romeo har en gang tidligere kjørt en avstemning på hva en modell skal hete, og det var tilbake i 1966 med Spider 1600. Den gang valget folket Duetto.

Nå falt valget altså på den store byen med den imponerende katedralen, men det liker altså ikke det offisielle Italia. Og selv om Alfa Romeo mener at navnet oppfyller alle lovkrav, og at myndighetene helt klart har større problemer enn navnet på en ny bil, så orker de ikke negativ publisitet.

For det å presentere en ny liten elbil skal kun være positivt, så de har endret navnet.

Og om noen skulle blande bilen Milano med byen Milano, så skal det ikke være noe tvil om hvilken type bil den kommende elbilen er. For de har døpt den lille bilen om til «Alfa Romeo Junior».

Alfa tar denne ganske så merkelige situasjonen med en god porsjon humor, og sier at de vil takke forhandlerne, journalister ‒ og myndighetene, for den enorme oppmerksomheten bilen har fått. 

For ja, i dette tilfellet er vel «all PR god PR». 

For å finne et nytt navn bladde de seg tilbake i forslagene til fansen, og der fant de altså navnet Alfa Romeo Junior. 

‒ Vi er fullstendig klar over at dette øyeblikket vil forbli gravert inn i merkevarens historie. Det er et stort ansvar, men samtidig et spennende øyeblikk. Valget av navnet Alfa Romeo Junior er helt naturlig, da det er sterkt knyttet til merkets historie, og har vært blant våre favoritter og blant publikums favoritter siden starten, sier Jean-Philippe Imparato, administrerende direktør Alfa Romeo.

‒ Som et team velger vi nok en gang å dele lidenskapen vår for merkevaren og prioritere produktet og kundene våre. Vi bestemte oss for å endre navnet, selv om vi vet at vi ikke er pålagt å gjøre det, fordi vi ønsker å bevare den positive følelsen som produktene våre alltid har skapt og unngå enhver form for kontrovers. Oppmerksomheten til vår nye sportskompakt som vi har fått de siste dagene er ganske spennende ettersom vi hadde et enestående antall besøk til nettkonfiguratoren, noe som førte til at nettstedet krasjet i et par timer.

Så ja, den vakre elbilen har ikke overraskende skapt furore også utenfor myndighetenes kontorer.

‒ Alfa Romeo er et inkluderende merke som tar imot og genererer lidenskap og positive følelser. Du kan tydelig se det når jeg ser inn i øynene til kundene våre når de kommer for å se, teste, kjøpe Alfa Romeo-biler, sier Stefano Odorici, president for den italienske Alfa Romeo-forhandlerforeningen.

‒ Av denne grunn ønsker vi velkommen beslutningen tatt av selskapet om å endre navnet på bilen fra Milano til Alfa Romeo Junior i lys av de siste nyhetene, noe som kan påvirke entusiasmen og den enorme oppmerksomheten som den nye bilen får fra våre kunder.

Opprinnelsen til navnet «Alfa Romeo Junior»

Etter suksessen til Giulia og Giulia Sprint GT coupé-versjonen, designet av Giugiaro for Bertone, var Alfa Romeos mål å tiltrekke seg et yngre, nyere publikum.

26. september 1966 ble GT 1300 Junior avduket i Balocco, og til tross for at «Giulia» manglet ble denne lederen av en ny Alfa Romeo-generasjon. Faktisk ble lignende versjoner av Spider-serien også identifiseres med Junior.

Den viktigste mekaniske endringen var en ny 1.3-liters motor med 89 hk som åpnet for en toppfart på over 170 km/t, kun noen km/t under 1600-modellen.

Bilen hadde også kjøreglede og et ungdommelig ytre, og resultatet ble en ganske populær bil.

Totalt ble det solgt over 92,000 biler, og GT 1300 Junior ble en bestselger og et ekte statussymbol for sin tid.

Så får vi se om nye Alfa Romeo Junior blir en suksess. Det skal iallfall ikke stå på medieoppslagene, for der har de nå fått god hjelp.

Her er bilder av Alfa Romeo Milano, unnskyld, Alfa Romeo Junior:

Bildeserie
Debatt