Auto Shanghai foregår over i Kina, noe som betyr at elbilmerkene kappes om å komme med de største nyhetene. Og et av merkene som skaper buzz på bilutstillingen er helt klart Xpeng, for de viser intet mindre enn neste generasjons elbil.
Bilen skal hete G6 i Kina, og det lover jo bra at dette er en SUV-coupé med litt mer sportslige linjer. Eller kanskje vi heller skal si aerodynamiske linjer.
-->
For Xpeng har vært så opptatt av luftmotstanden da de designet denne at de like godt kontaktet en som vet alt om framtidens linjer, den kjente science fiction-forfatteren Cixin Liu. Han lot seg inspirere av flytende masser, og resultatet er en elbil med en luftmotstand på 0,248.
For å nå et så lavt tall har Xpeng kommet opp med hele 17 designelementer som er utviklet for å redusere luftmotstand, noe som altså bør love godt for rekkevidden.
Det bør også et par andre ting med Xpeng G6 gjøre.
For dette er altså den første bilen som er satt sammen på en ny plattform som skal sørge for neste generasjons elbiler fra Xpeng kalt SEPA2.0, og i tillegg er den laget på en ny elektronisk plattform som åpner for 800V. Ja, det betyr enda raskere lading, og kun 10 minutters lading skal gi hele 300 kilometer.
Alle de nye løsningene G6 byr på, samt de aerodynamiske linjene, åpner for en elbil som har en oppgitt rekkevidde i Kina på hele 755 kilometer. Merk at dette ikke er et WLTP-tall, så vi får se hva den ender opp med når det blir godkjent her i Europa, men det lover uansett bra.
Den er også utstyrt med den nyeste generasjonen av selvkjøringssystemet XNGP, programvaren Xmart OS 4.0 og X-EEA 3.5 smarte funksjoner.
Xpeng sier at ambisjonen med G6 er at den skal sette ny standard for det mellomstore elektriske SUV-segmentet både når det gjelder smart teknologi, rekkevidde, kjøreegenskaper og komfort. Jepp, ikke rent lite.
Den innvendige plassen bør også være greit ivaretatt, for Xpeng opplyser at akselavstanden er på 2,89 meter, og bilen har også en vektfordeling på 50:50 og et lavt tyngdepunkt ‒ noe som bør love godt for kjøreegenskapene.
– G6 er en intelligent bil som er skapt takket være Xpengs teknologiske forsprang, og nådeløse jakt på innovasjon som fortsetter å sette nye standarder, sier He Xiaopeng, styreleder og CEO i Xpeng.
‒ Vårt mål er å redefinere mobilitetsopplevelser for en bred kundebase takket være strømlinjeformede konfigurasjoner, enestående ytelser, en oppslukende brukeropplevelse og effektivisering av produktforbedringer.
Ok, det er kanskje på tide å sjekke ut hvordan Xpeng versjon 2.0 ser ut, så her har du G6:
På innsiden har Xpeng gått for et konsept som de kaller «circle of life» for instrumentpanelet, og hjertet er en ganske så stor sentral skjerm på 15 tommer som styrer det aller meste.
Komforten bør også være godt ivaretatt, for bilmerket sier at G6 er utstyrt med ergonomiske seter og har forseter som byr på både med ventilasjon, varme, elektronisk styring, minnefunksjon og en velkomstfunksjon. Jepp, setet hilser deg åpenbart velkommen!
De understreker også at setene er laget av materialer som gjør de både barnevennlige, motstandsdyktige mot flekker og anti-bakterielle, og bilen har også organiske silikonflater og semsket mikrofiber som det enkelt å rengjøre interiøret.
Xpeng G6 er altså den kinesiske utgaven som nå vises fram under Auto Shanghai, og hva den eventuelt heter når den kommer til Norge er ikke klart. Men det viktigste er at den faktisk kommer hit, noe som allerede er klart at den gjør.
– Vi gleder oss veldig til å få denne modellen til Norge sommeren 2024, sier Managing Director i Xpeng Motors Norway, Claes Persson.
‒ Selv om priser og norske spesifikasjoner ikke er klare ennå, er jeg overbevist om at den vil passe godt inn i det norske markedet. Den kompletterer perfekt det modellprogrammet vi har i dag med nye P7 og nye G9, og beviser den satsingen og de ambisjonene vi i Xpeng har sammen med våre nye agentpartnere med dekning godt utover mesteparten av Norge.
Her er bilder av den neste generasjonen elbiler signert Xpeng, G6:
Les også: