Xpeng er et av flere nye kinesiske merker som enten allerede er på plass her i Norge eller som er på vei, og var formelt i gang med sin europeiske satsting da norske Noreen mottok sin Xpeng G3 rett før jul.
Den gang het importøren av bilen Zero Emission Mobility, et nytt importselskap, men siden har det kun blitt registrert noen hundre flere biler med Xpeng-merket her i Norge.
-->
Nå tar Xpeng selv grep, og merket får samme importører som skal ta inn bilene fra Hongqi-merket.
‒ Norge et foregangsmarked innenfor elektrisk mobilitet, og et viktig marked for oss i Xpeng, sier grunnlegger av merket, He Xiaopeng.
‒ I disse dager er vi i sluttfasen med å etablere vår norske organisasjon. Vi opplever stødig vekst i Norge, og har høye vekstambisjoner og spennende planer foran oss. Nå etablerer vi oss i Norge, som det første markedet i Europa, med et langsiktig perspektiv. I så måte er avtalen som er signert med XBI Norge et viktig og riktig steg for å følge denne planen.
Bak det nye selskapet står Motor Gruppen, en ganske så rutinert importør som ble opprettet på 1970-tallet i forbindelse med import av Mitsubishi-biler som de fortsatt har ansvaret for. Denne gruppen er nå også importører av Hongqi som i likhet med Xpeng skal sette kurs for Norge, og har i tillegg merkene Renault og Dacia.
Nå blir ikke den forrige importøren, Zero Emission Mobility, skjøvet helt ut i kulden, og blir også aksjonærer i det nye selskapet som overtar Xpeng-ansvaret, men nå som minoritetseiere.
Som Xiaopeng sier har Xpeng store ambisjoner, og har snart klart den andre modellen som skal til Europa og dermed også Norge, en lekker sedan med coupétrekk som kommer både med tohjuls- og firehjulsdrift.
Denne heter Xpeng P7, og ser slik ut:
‒ Vi gleder oss til veien videre med XBI Norge, og til å introdusere flere nye spennende modeller til Norge og Europa i nær framtid, sier Leon He i Xpeng.
Motor Gruppen gjennom selskapet HBI Norge venter på sin side på et ganske så spesielt kinesisk merke, for de har altså fått ansvaret for den norske satsingen på Hongqi.
Dette er en av de aller mest oppsiktsvekkende elbilene som er på vei inn i markedet, og er intet mindre enn inspirert av selveste Rolls-Royce.
Den første fra det merket heter Hongqi E-HS9, og er et luksuriøst flak som faktisk har fått en startpris på under 600.000 kroner.
Slik ser den ut:
Gjennom XBI Norge skal gruppen nå også håndtere Xpeng, noe de ser fram til.
‒ For Motor Gruppen er Xpeng en spennende og innovativ merkevare som vi gleder oss til å kunne representere i Norge, sier Magnus Brask Rustad, president i Motor Gruppen.
‒ Xpeng et ungt, foroverlent selskap som har utrettet mye på svært kort tid. Planene de har for både Norge og Europa er ambisiøse, og er en reise vi gjerne vil være med på. Vi har lang og god erfaring i å ta nye og også ukjente merker til Norge og skape gode forhandlerstrukturer rundt disse. Det er også planen for Xpeng gjennom det nyopprettede XBI Norge.
Motor Gruppen har totalt 21 anlegg i Sør-Norge som representerer alle merkene gruppen importerer, og planen er å inkludere Xpeng inn i disse.
Les også: