Mange drømmer nok om den nye Volkswagen California. (Fotos: Volkswagen)
VW viser sin nye California-camper
Denne har mange ventet på, nemlig en helt ny Volkswagen California. Foreløpig befinner den seg på konseptstadiet, men bildene demper nok ikke forventningene.
Tilbake i 1965 herjet en skikkelig gla’låt, nemlig «California Dreamin'» med The Mamas & the Papas. Den låten er som skrevet for nordmenn, for de drømte nemlig om sommerlige California mens vinterdepresjonen for alvor rullet inn over dem.
Også i dag er det mange mammaer og pappaer som drømmer om California, men dog en litt annen enn den som var i sentrum for megahiten. Nemlig camperen Volkswagen California.
-->
Dette er altså Transporter-utgaven som er bygd om til en campingbil, og den første slike ble presentert i 1988. Siden har tyskerne fulgt opp med fire nye utgaver, inkludert dagens basert på Transporter 6.1-generasjonen.
Men siden den kom i 2019 har mye skjedd over hos Volkswagen, og de kan blant annet lokke med en ny Multivan langversjon lansert i 2021 ‒ og den passer perfekt for en ny California-generasjon.
Det har iallfall Volkswagen Commercial Vehicles tenkt, så nå kan de presentere konseptet av bilen som skal komme til neste år. Men selv om bilen er ny, er også mange av løsningene gamle. For noe tuller man som kjent ikke med.
Så nye California Concept er også utstyrt med et såkalt pop-up-tak som rager nærmere to meter i høyden, noe alle de andre generasjonene av California også har hatt. Men løsningen har selvsagt blitt litt bedre for hver gang.
Volkswagen selv sier at konseptet gjør California til den ideelle bobilen for den moderne tidsalder, og de tar også et lite elektrisk steg med en ladbar hybrid-teknologi. Om det er godt nok til at den blir tilgjengelig i elbilfokuserte Norge får tiden vise, men vi tipper det er mange som håper på det.
For målt ut av bildene vi har er dette virkelig en California-drøm.
Et av de store stegene California har tatt kan vi se fra kjøkkensiden, for der er bilen også utstyrt med en skyvedør. Den store fordelen med dette er at campingplassen utenfor bilen utvides formidabelt, for dette gir åpning på begge sider av bilen.
Tidligere hadde California-modellene basert på Transporter-serien et kjøkken som strakk seg til B-stolpen på venstre side og en skyvedør på høyre side, som dermed fungerte som en hovedinngang.
Dermed ble de sammenleggbare campingstolene, klappbordet og forteltet alltid montert på høyre side av kjøretøyet, men med skyvedøren på førersiden gjør at kjøkkenområdet nå kan plasseres lenger bak i bilen – akkurat som med den større Grand California.
Det tar California fra en campingbil til en enda litt mer ekte bobil, og konseptet byr også på smarte ting som en markise på venstre side og et solseil på høyre side. Solseilet kan settes opp på sekunder, mens markisen kommer med en integrert sveiv. Det er jo greit når man blir overrasket av regnet.
Konseptet baner også vei for et annet konsept, nemlig noe som Volkswagen kaller for 3-soner. Dette er forskjellige eksteriør- og interiørscenarioer som skal utvide mulighetene rundt California betydelig.
Slik forklarer tyskerne selv disse tre sonene, så her er det selvsagt også litt selvskryt.
Sone 1 (utenfor):
Med sin skyvedør gir høyre side av kjøretøyet et trygt inn- og utgangspunkt på fortausiden av kjøretøyet, akkurat som i dagens California 6.1. Lasting og lossing av kjøretøyet er derfor også enkelt og trygt.
På campingplassen gjør solseilet dette området til et telt med åpen side, og forsterker følelsen av liv i det fri.
Sone 2 (inne):
Bak de høydejusterbare forsetene – som kan roteres 180 grader – er hele kjøretøyets interiør en ideell kupé for daglig kjøring, og tilbyr den velkjente fleksibiliteten til en Multivan. Sammenlignet med dagens California, er den utstyrt med individuelle seter som er lette, avtakbare og svært komfortable.
Takket være disse variable setene kan brett og sykler nå enkelt transporteres inne i kjøretøyet. Når den brukes som en bobil, kan California Concepts sitteområde raskt gjøres om til et flatt avslapningsområde eller ansikt-til-ansikt-sete for felles måltider eller spill.
Det solide baksetet i California 6.1 gir derfor plass til variable individuelle bakseter med sengefunksjoner i California Concept. Setene er trukket med et slitesterkt og haptisk behagelig stoff i Mélange-design.
Sone 3 (utenfor):
Takket være den ekstra skyvedøren på førersiden og det nye konseptet for kjøkkenenhet og fortelt, skapes et nytt uteområde på venstre side av kjøretøyet – aldri sett før i forbindelse med et utekjøkken i tidligere California-utgaver.
For daglig kjøring gir den andre skyvedøren et ekstra inn- og utgangspunkt og et ekstra lastealternativ på kjøreturen hjemme eller i butikken. Ved camping skaper dette også et eget område for matlaging og spising og lange sommerkvelder under forteltet.
Det er fordi kjøkkenet – inkludert oppvaskkum, induksjonstopp og kjøleskap – nå også er tilgjengelig fra utsiden.
I tillegg til 230 V induksjonstoppen er det også en integrert gasskomfyr som er kjent fra tidligere generasjoner av varebilen. En 230-volts stikkontakt på utsiden av kjøkkenet og et utvendig sammenleggbart bord setter den perfekte prikken over i-en for livet på campingplassen.
Kjøkkenskuffene kan nås både fra innsiden og utsiden. Et annet høydepunkt er den kompakte grillen, som oppbevares i kjøkkenenheten og kan enkelt fjernes fra utsiden av kjøretøyet. Som i Crafter-baserte Grand California, tilbyr kjøleskapet praktiske fordeler siden det kan nås fra utsiden og er utstyrt med en skuff ‒ det tar nå enda kortere tid å servere frokost.
Dessuten kan ferske sommerprodukter lastes rett fra handlevognen inn i kjøleskapet.
Den andre skyvedøren tilbyr også en ytterligere fordel for markeder for høyrekjøring som Storbritannia, Australia og New Zealand, hvor brukere nå kan gå inn og ut av California trygt på fortausiden.
En ting er sikkert ‒ dobbeltkonseptet – bruk som VW-buss for daglig kjøring og som en allsidig bobil for fritiden – er nå forbedret ytterligere takket være det nye 3-sonekonseptet.
Ok, det var sonene forklart ‒ som altså ifølge Volkswagen er noe ganske så banebrytende greier.
Nye California høster selvsagt også frukter fra den nye Multivan, som byr på en masse moderne løsninger både i form av førerassistenter og smarte innvendig løsninger. Det inkluderer også noe som camperne bør sette pris på, nemlig stemningslys på innsiden.
Ja, det er også ekstra lys på utsiden, slik at man bør kunne få en flott atmosfære både inne og utenfor bobilen.
Når det gjelder taket som altså har den klassiske hevemuligheten består dette av et lett takskall i aluminium og en 3-lags belg med stor panoramaåpning foran. Store vinduer bør gi en ganske grei utsikt, og som vanlig er den høyeste posisjonen for pop-up-taket foran.
Det er også USB-C-uttak og LED-lys, og en takseng som forhåpentlig er av tysk kvalitet som sikrer en god natts søvn under stjernehimmelen.
Volkswagen Commercial Vehicles utnytter også de digitale løsningene, og blant annet kan taket styres av et vertikalt, multifunksjonelt nettbrett på skapet ved C-stolpen. Ja, alle de relevante campingtingene kan styres fra denne skjermen ‒ innvendig lys og bakgrunnsbelysning, strømforsyningsstatus, kjøleskap og tilleggsvarmer.
De som heller vi sitte i stolen og styre dette, kan gjøre det. Volkswagen byr nemlig på en app kalt «Cali on Tour», og det er også mulig å styre ting via infotainmentsystemet.
Den kommersielle avdelingen har også en annen nyhet. Nettbrettet kan også svinges ut via en leddarm og roteres slik at alle kan se den, så dermed åpner også California Concept for en underholdende kveld hvor man kan se favoritt-TV-serien.
Og endelig er vi kommet til det viktigste, nemlig bildene. Volkswagen sier at den California som skal inn i produksjon skal være klar neste år, og vi tipper de timer det inn til neste sommersesong.
For mange drømmer nok om denne California-utgaven, og helt sikkert også en god og varm sommer.
Les også: