VW viser billig elbil

Volkswagen har dårlig tid, og framskynder sin lille elbil som originalt var planlagt for 2027. Nå skal den komme i 2025.


Den aller rimeligste bilen til Volkswagen-merket hjemme i Tyskland er Up, og denne har en startpris på 13.800 euro. Den er altså svært så rimelig, og bør være tilgjengelig for ganske så mange.

Da er situasjonen litt annerledes om vi går over til de rene elbilmodellene.

-->
Den minste er Volkswagen ID.3, og den er godt over dobbelt så dyr. Startprisen for ID.3 som riktignok er godt over en halvmeter lengre enn Up lyder nemlig på 35.500 euro, noe som gjør den langt mindre tilgjengelig.

Det ønsker det tyske merket å gjøre noe med, og planlegger nå en ny innstegsmodell som skal gjøre elbilene også tilgjengelig for de som ikke ønsker eller ikke kan bruke så penger på nybiler.

Denne ID-modellen var opprinnelig planlagt til 2027, men Volkswagen mener at seks år er for lenge å vente.

‒ ID. Life er vår visjon om neste generasjons fullt elektriske urbane mobilitet. Konseptbilen gir en sniktitt på en ID. modell i småbilsegmentet som vi skal lansere i 2025, priset til rundt 20.000 euro. Dette betyr at vi gjør elektrisk mobilitet tilgjengelig for enda flere mennesker, sier Ralf Brandstätter, administrerende direktør hos Volkswagen-merket.

Volkswagen vil sette søkelyset på mennesker og felles opplevelser med denne, og konseptet kombinerer bærekraft og digitalisering med fleksibel bruk. ID. Life kan for eksempel gjøres om til en minikino eller et spillsenter.

‒ Vi har konsekvent fokusert på behovene til yngre kunder. Vi tror at det i framtiden vil handle enda mer om livsstil og personlig uttrykk. Morgendagens kunde vil ikke bare komme seg fra A til B, de vil være mye mer interessert i erfaringene som en bil kan tilby. ID. Life er vårt svar på dette, sier Brandstätter.

Så hva er ID. Life for noe?

Jo, som med ID.3 og ID.4 er også denne basert på den svært fleksible MEB-plattformen, men nå en versjon ment for de mer kompakte elbilene. Det gjør også sitt til at Life har forhjulsdrift, noe som blir en første for MEB-bilene.

Elmotoren er overraskende sterk, 234 hk, men det betyr ikke det samme som at det er en liten racerbil. 0-100 km/t er nemlig oppgitt til 6,9 sekunder, mens et 57 kWh stort batteri åpner for en rekkevidde på rundt 400 kilometer.

Bærekraften finner vi blant annet i brukte plastflasker og andre naturlige materialer, mens den unge og mer hippe biten finner vi i dashbordet.

Life kommer nemlig både med en spillkonsoll og projektor, samt en projeksjonsskjerm som strekker seg over hele innsiden av frontruten. Som du skal kan se av bildene nederst er dette ganske så kult.

Andre enheter kan også kobles til 230 volt/16 ampere strømforsyningen som man finner i interiøret.

Den har også spesielle seter som skal gjøre Life til en «følgesvenn for alle situasjoner og livsstiler», som VW selv tenker.

For eksempel kan setet foran legges helt ned, noe også benken bak kan. Dette muliggjør en rekke forskjellige muligheter, fra et kinooppsett til en seng på rundt to meter i lengde og en lasteversjon som maksimerer bagasjevolumet.

Det digitale er ivertatt blant annet gjennom speilene, hvor kamera og display har erstattet både de utvendige og innvendige.

Videre forklarer merket at viktige kjørefunksjoner kan styres via et berøringspanel på det sekskantede rattet som er åpent oppe, og en smarttelefon kan integreres i operativsystemet.

Personlige enheter, enten det er smarttelefoner eller nettbrett, kan også brukes til å betjene navigasjonssystemet. Musikk, filmer og spill lagret på enheten kan brukes sømløst i ID. Life, hvor grafikk vises på projeksjonsskjermen.

Volkswagen sier at ID. Life er en del av Accelerate-planen, som sier at elbiler skal utgjøre minst 70 prosent av det totale salget i Europa, og minst 50 prosent i Kina og Nord-Amerika.

Så ja, Volkswagen har dårlig tid.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter