Det går virkelig unna med Voyah. Det er bare halvannet år siden Dongfeng-eide Voyah og Sulland-gruppen etablerte kontakt, og 10 måneder senere kunne de åpne det første visningssenteret lokalisert i nærheten av Slottet midt i Oslo.
På samme tid ble det også åpnet for bestilling av den første modellen på vei fra Kina, Voyah Free, og ytterligere 3,5 måned senere kunne importør Electric Way hos Sulland-gruppen melde at den første lasten med 200 biler var på vei fra Wuhan.
-->
Seks uker senere har lasteskipet lagt til kai, noe som betyr at den nå nærmer seg fryktelig.
‒ De første samlebåndsproduserte Voyah Free-bilene gjør debuten sin når vi åpner vårt nye showroom i Sarpsborg denne uka. De kommer bokstavelig talt rullende ut rett fra lasteskipet, forklarer Lars Mabro Carlsson, VP Sales i Electric Way.
Han kan også fortelle at bilene ikke trenger å gå gjennom mye behandling før de kan starte utleveringene, men at de først skal få en oppdatering av programvaren.
‒ Dette gjør vi fortløpende, så de de første solgte bilene leveres ut om et par uker, sier Carlsson.
‒ Deretter vil det nesten være mulig å få seg bilen på dagen.
Etter at de åpnet et showrom i Oslo har de fulgt opp med nye slike både i Hamar og Drammen, og så sent som i forrige uke fulgte en større flaggskipbutikk i Trondheim. Og torsdag klippes snora i Sarpsborg, så Voyah og Electric Way holder fortsatt gasspedalen godt plantet til gulvet.
Det er også godt nytt for utålmodige kunder.
‒ Regjeringens varslede avgiftsøkningen for elbiler fra nyttår, har naturlig nok skapt økt etterspørsel hos oss som kan levere biler nå i høst, sier Carlsson.
‒ Vi har fortsatt biler tilgjengelig, men det går fort unna nå. Dessverre tror en del at de slipper unna økte avgifter bare de rekker å bestille bil før nyttår. Men faktum er at bilen må være registrert før 1. januar for at du skal unngå nye avgifter. Dermed er det er ganske mye å spare på å handle nå.
Voyahs framstøt her i Norge skaper også oppsikt i hjemlandet Kina, og rundt 35 journalister, og Electric Ways gründer og CEO Torje Aleksander Sulland, var på plass da den første lasten med Free la fra kai i Kina.
‒ Det er en milepæl for oss at det første partiet med biler nå er kommet til Norge og Europa, sier Lu Fang, administrerende direktør i Voyah.
‒ Det viser for alvor at Voyah nå er klare til å konkurrere i det mest modne av alle internasjonale bilmarkeder. Det er også en mulighet for oss til å vise resten av verden hvor langt vi er kommet med hensyn til elbilteknologi, design og produksjonsstandard.
Voyah Free har fått en pris på 719.000 kroner for en standard utgave, noe som også betyr at stort sett alt merket byr på av utstyr er inkludert.
Bilen er nærmere fem meter lang, veier 2.330 kilo, har 483 hk og et batteri med bruttokapasitet på 106 kW skal sørge for en rekkevidde som foreløpig er estimert til 500 kilometer via WLTP-standarden.
Bilen har også en maks ladefart på 125 kW, og lader fra 20 til 80 prosent på 45 minutter.
Og det beste av alt er selvsagt at den nå er på plass i Norge, noe bildene under er et bevis på.
Les også: