Volvo «stjeler» kunder med abonnentsløsning

Det svenske merket har fått 500 norske kunder med sitt nye bilabonnement, og 85 prosent av disse har kommet fra andre bilmerker.


Det har nå gått et drøyt siden Volvo slapp en helt ny type måte å eie bil på, nemlig abonnementstjenesten Care by Volvo. Dette skjedde etter at de hadde testet ut en pilotløsning i to år, og etter et drøyt år med løsningen i full drift er Volvo Car Norge svært godt fornøyde.

– Vi utvider markedet for Volvo i Norge ved å tilby bilabonnement, og ser at vi når kunder som tidligere ikke har valgt Volvo, sier Hermod Wallestad, som leder Care by Volvo i Norge.

-->
Det er selvsagt positivt for Volvo, og en annen positiv effekt er at de drar til seg relativt unge bilførere med dette tilbudet. Snittalderen er nemlig på kun 43 år, og det er som kjent ingen alder i disse dager. Snittalderen for øvrige Volvo-eiere er for eksempel 11 år høyere.

Det heter seg at timing betyr alt, men unntaket er i så fall Care by Volvo. De kjørte altså i gang dette tilbudet i februar i fjor, og kun med den ladbare hybrid-varianten av XC40 som del av tilbudet. Én måned senere var verden snudd på hodet av covid-19. Virussykdommen fikk store ringvirkninger for bilbransjen, som lå med brukket rygg i månedene etter.

Men tross krisetider har Volvo jobbet med å utvide tilbudet, og i dag inkluderer det ladehybridene i både 60- og 90-serien og selvsagt elbilversjonen XC40 Recharge.

– Vi lanserte Care by Volvo rett før koronapandemien traff Norge og med kun én modell. Det var utfordrende, men i takt med at vi utvidet modelltilbudet gjennom 2020 så vi også at etterspørselen økte. Mars i år blir den beste salgsmåneden vi har hatt siden lansering, sier Wallestad.

Det er dårlig nytt for de andre merkene, ettersom Volvos abonnentsløsning «stjeler» kunder fra rivalene. 85 prosent av kundene har kommet fra andre merker, så de lekker ikke så mange egne kunder over til en månedsbasert leie.

Løsningen er litt lik den vi kjenner fra leasing, men er enda enklere og har kun tre måneders bindingstid etter den første «prøvemåneden». Her er det ingen forskuddsleie, og den faste månedsprisen dekker alle utgifter utenom bompenger, drivstoff og lading.   

– Vi ser at flere og flere kunder søker fleksible eieformer. Med Care by Volvo møter vi dette behovet med et forutsigbart og fleksibelt tilbud. I desember 2020 utgjorde abonnementstjenesten 8 prosent av nybilsalget i Norge, og vi solgte til og med tre abonnementer på julaften takket være en lett tilgjengelig onlineløsning, sier Wallestad. 

En undersøkelse gjennomført av TNS Kantar for Care by Volvo viser at én av fem gjerne vi slippe bilavtaler lengre enn 6 til 12 måneder av gangen.  

– En stor del av markedet ønsker ikke å binde seg til langsiktige bilavtaler, og vår undersøkelse viser at unge og de som bor i urbane strøk er overrepresentert i denne gruppen, sier Wallestad.

At Volvo har truffet en yngre kundegruppen med abonnentsløsningen viser også tall fra andre land, og i Tyskland er kundene 10 år yngre enn øvrige Volvo-kunder ‒ og der kommer 80 prosent fra andre merker.

‒ Det er spennende å se at vi når nye og yngre kunder på tvers av landene, sier Wallestad.  

Men det er også et par ulemper med å leie bilen kontra å eie den.

En ny Volvo CX40 Recharge starter på 529.900 kroner, og med en effektiv rente på under 5 prosent vil et fullfinansiert billån over 10 år ende opp på drøyt 5.500 kroner i måneden for elbilen. Månedsprisen via Care by Volvo er på 7.590 kroner, og en tusenlapp mindre for de som er villig til å binde seg for tre år.

Den andre ulempen er at du ikke får tilbake bruktbilverdien av bilen, for abonnerer du så er det altså Volvo som eier bilen.

Den store fordelen er altså at du verken trenger et stort lån eller å bekymre deg over uforutsette kostander.

Og unge folk er jo blitt vant til å betale månedsleie med inntoget av strømmetjenester på nett, så det er kanskje ikke så rart at Volvo nå henter relativt unge kunder fra andre bilmerker?

Tall fra Care by Volvo-undersøkelsen:  

  • 43 prosent sier seg ganske eller helt enige i at endringene i bilmarkedet gjør det vanskelig å vite hva slags type bil man bør kjøpe.  
  • 69 prosent sier seg ganske eller helt enig i at de er usikre på hvor mye bilen deres er verdt på bruktmarkedet om tre år dersom de kjøper den i dag.  
  • 24 prosent sier seg ganske eller helt enig i at elbilen de ønsker seg ikke er tilgjengelig på det norske markedet ennå.  
  • 19 prosent sier seg ganske eller helt enig i at de gjerne skulle sluppet å forplikte seg til å eie, leie eller lease bilen lengre enn 6 til 12 måneder av gangen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter