Volvo jakter mer effektive elmotorer

Volvo XC40 Recharge fikk en skuffende EPA-rekkevidde, og nå girer svenskene om for enda mer effektive elmotorer.


Noe som nesten er like forvirrende som myndighetenes koronaregler, er rekkevidden på elbiler.

For ikke bare varierer rekkevidden på en enkelt elbil ut fra klima, topografi og generell hastighet, men det finnes i tillegg flere offisielle rekkevidde-målinger for disse.

-->
De to mest vanlige er den europeiske WLTP og den amerikanske EPA, og begge prøver på hver sin måte å ta høyde for hverdagslig bruk i sine tester.

Generelt er den europeiske varianten litt snillere, og elbilene har normalt en lengre WLTP-rekkevidde enn den som EPA setter.

Den amerikanske målingen er altså strengere, og av en eller annen grunn gir dette spesielt store utslag for europeiske merker. La oss sjekke tre elbiler.

Tesla Model 3 Standard Range Plus har en EPA-rekkevidde på 402 kilometer, mens WLTP-rekkevidden er på 415 kilometer. Litt strengere der altså, men ikke mye.

Svenske Polestar 2 har fått en EPA-rekkevidde på 375 kilometer, mens den via WLTP er satt til 470 kilometer. Nesten 100 kilometer forskjellen der altså.

Og så har vi en modell som Porsche Taycan Turbo, som har en oppgitt rekkevidde rund 450 kilometer i Europa. EPA-rekkevidden på sin side er kun 323 kilometer, og forskjellen er altså på langt over 100 kilometer.

Så det er med andre ord ikke så enkelt å bli klok på rekkeviddene til elbilene, men tallene bør iallfall kunne gi en pekepinn på hvor langt de forskjellige elbilene går.

Den foreløpig siste elbilen som har fått en offisiell EPA-rekkevidde er Volvo XC40 Recharge Pure Electric, den første elbilmodellen til det svenske merket.

Denne elbilen hadde opprinnelig fått en rekkevidde på 400 kilometer her i Europa, men denne ble justert opp til 418 kilometer i forrige måned. Faktisk er Volvo så spesifikke på rekkevidden, at de også opplyste at den norske ruller i 417 kilometer. Den norske salgsversjonen mister én kilometer på grunn av utstyrsnivået og spesifikasjonene som er tilpasset nordiske forhold.

Et stykke over 400 kilometer er ok for mange, men så var det den der EPA-greia da. Som sagt får europeiske modeller spesielt hard medfart av EPA, og den helelektriske XC40 er intet unntak. Den lander kun på 335 kilometer, og elbilen er dermed langt bak Polestar 2 også.

Men skal Volvo få skikkelig sving på elbilsalget i framtiden, må de strekke ut rekkevidden enda mer.

Det er tre ting som er viktig når det kommer til elektriske drivverk: Den elektriske motoren, batteripakken og elektronikken som styrer det hele.

Volvo Cars utvikler allerede elmotorer i Göteborg, men gasser nå på for å gjøre disse enda mer effektive. I forrige måned åpnet de en ny lab i Shanghai, og ved å lage elmotorene selv tror Volvo at de kan gjøre drivverkene enda mer effektive.

‒ Gjennom innomhus design og utvikling kan vi finjustere våre elmotorer til nye nivåer, sier Henrik Green hos Volvo.

‒ Ved å konstant bedre den overordnete ytelsen rundt energieffekt og komfort, skaper vi en kjøreopplevelse som er unik til Volvo, legger han til.

Den kinesiske laben skal i hovedsak fokusere på elektriske motorer til hybrider og elbiler som skal settes sammen på den nye SPA 2-plattformen, og er et ledd i planen om at halvparten av nybilsalget i 2025 skal bestå av elbiler ‒ resten hybrider.

Volvo Cars har som ambisjon om å være klimanøytral allerede i 2040, og de ligger godt an.

Merket som også inkluderer dattermerket Polestar er et av veldig få som ligger an til å overfylle årets utslippskutt av CO2 i EU, og det gir også økonomiske gevinster. EU har nemlig laget en løsning hvor det er mulig for bilprodusentene å gå sammen i grupper, og dermed dele på CO2-utslippet.

Dette tjener blant annet Tesla store penger på, ettersom de kun tilbyr elbiler og har et CO2-utslipp i EU på 0 gram CO2 per kilometer. Fiat-gruppen og visstnok også Honda er med i Teslas gruppe og får dermed kreditter.

Volvo slipper nå Ford inn i deres gruppe, og sier at andre merker er mer enn velkommen inn også. Svenskene vil selvsagt ta betalt for kredittene de deler, men for produsenter som ikke klarer målene er det er fortsatt billigere enn å betale straffebøter til EU.

Volvo sier at de skal bruke inntektene til å investere i nye grønne teknologiprosjekter, og på den måten pløye pengene tilbake inn i klimasatsingen.

‒ For Volvo Car er framtiden elektrisk, og vi omformer selskapet gjennom konkret handling, sier administrerende direktør Håkan Samuelsson.

‒ Jeg er glad for å se at vi overgår målene for CO2-reduksjon. Det viser at strategien vår er den rette, både for oss og for planeten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter