Volvo gir ladehyrbidene lengre elektrisk rekkevidder

Seks av Volvos plug in-modeller får nå elektriske rekkevidder som gjør de til rene elbiler under normalt bruk.


På en måte er ladehybridene det beste fra begge verdener. Elektrisk rekkevidde til å håndtere hverdagslig utslippsfri kjøring, og en total rekkevidde som gjør at man kan gjennomføre langturer uten lengre stopp.

Tall fra SSB viser at nordmenn i snitt kjørte i underkant av 13.000 kilometer i 2020, og deler vi dette på 365 dager betyr det en daglig kjøretur på rundt 35 kilometer.

Dagens ladehybrider har en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, noe som betyr at en plug-in hybrid faktisk kan fungere som en elbil i hverdagen om de lades opp daglig.

Og det gjelder helt klart de nye ladehybridene til Volvo, for nå nærmer den elektriske rekkevidden seg tresifret antall kilometer.

Den nye ladbare hybriddrivlinjen kan ifølge svenskene gi inntil 60 prosent lengre rekkevidde på utvalgte modeller, samt redusere CO2-utslippene med om lag 50 prosent.

– Bilene får nå mye lengre elektriske rekkevidde. Med økt rekkevidde og større batterikapasitet blir våre ladbare hybrider enda mer miljøvennlige, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Grunnen er et større batteri til den elektriske drivlinjen, og mer eksakt har Volvo økt kapasiteten til disse med 62 prosent ‒ fra 11,6 kWh til 18,8 kWh. Dette har de klart ved å legge på et tredje lag med celler.

Oppgraderingen gjelder biler som er satt sammen på SPA-plattformen, og dermed er dessverre ikke XC40 fra CMA-plattformen en del av PHEV-flåten som får denne oppdateringen.

Det er i høyeste grad Volvo S60, som nå har den lengste WLTP-rekkevidden av ladehybridene til Volvo. Med det nye batteriet er nemlig denne oppgitt til formidable 91 kilometer, opp fra tidligere 59 kilometer.

Inkludert i oppdateringen er også XC60, som per i dag et WTP-tall på 53 elektriske kilometer.

‒ For populære XC60 økes rekkevidden med 50 prosent, til 79 kilometer. XC60 er den bilen som kjøres mest på strøm i Norge, og denne kjøringen kan nå styrkes ytterligere, sier Trosby.

V90 går fra 56 til 87 kilometer, V60 gjør et hopp fra 55 til 88 kilometer, mens XC90 nå har WLTP på 68 kilometer ‒ opp 18 kilometer fra i dag.

Bedre elektriske rekkevidder er godt nytt for den norske luften, for Volvo har tidligere kartlagt at nordmenn faktisk er flinkest til å utnytte den elektriske rekkevidden til deres ladehybrider.

En analyse i 2019 viste nemlig at disse på en strekning på 100 kilometer tilbake 44 kilometer av disse på ren strøm, og 70 prosent av førerne oppga at de ladet hver eneste dag.

– De norske kundene er faktisk de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden, og vi vet at de lader veldig ofte. Med lengre rekkevidde kan det bli enda mer elektrisk kjøring, sier Trosby.

I tillegg til større batteri gir Volvo også elmotoren mer krefter, 145 hestekrefter og 309 Nm dreiemoment mot tidligere 87 hk og 240 Nm.

– Med en mer kraftfull elektrisk motor og en optimalisert forbrenningsmotor forbedrer vi kjøreegenskapene til bilene. Dette gir bedre ytelser i ren elektrisk drift og enda bedre firehjulsdrift når man trenger det, sier Trosby.

T8-varianten får en systemeffekt på 456 hk og 707 Nm, mens T6-varianten kan skilte med 350 hk og 659 Nm.

Det nye hybridsystemet åpner i tillegg opp for mer regenerering av energi til batteriet, og Volvo har også forbedret 1-pedal-funksjonen som skal gi en mer komfortabel kjøreopplevelse for bilene som er utstyrt med dette.

Oppdateringen er ikke så langt unna, og Volvo forventer at de første bilene med den nye ladbare hybridteknologien leveres til Norge i slutten av 4. kvartal og at prisene stort sett er uendret.

XC90 Recharge Plug-In Hybrid R-Design.

Les også:

Les mer om:

Nyheter