Volvo har oppgardert de mellomstore el-lastebilene, og resultatet er mer rekkevidde. (Fotos: Volvo)

Volvo drar ut rekkevidden på el-lastebiler

Både Volvo FL og Volvo FE får nå kraftigere batterier, og det betyr mer rekkevidde for lastebilene.


Tungtransporten er fortsatt litt skeptiske til å gå over til batterielektriske løsninger, og grunnen er en kombinasjon av lading og rekkevidde. Men begge deler jobbes det hardt med.

Volvo er en av de som leder an utviklingen i lastebilsektoren, og de har en veldig god nyhet til de som venter på biler med enda litt bedre rekkevidde.

-->
For i jobben med å fremskynde overgangen til stillere og renere transport i byer har de nå utstyrt bilene i deres mellomtunge lastebilserie med kraftigere batterier. Mer eksakt sier Volvo at de nye batteriene har 42 prosent mer energikapasitet.

Resultatet er inntil 450 kilometer total rekkevidde på én lading for Volvo FL Electric.

Dette er en slags grense for hvor mye rekkevidde slike lastebiler trenger for å kunne håndtere de fleste typer ruter og oppdrag i bynære områder, opplyser svenskene.

Men det er ikke alt. Batteriene kunne levere mer kraft til energikrevende oppdrag som avfallshåndtering og bygg og anlegg, to andre ting som ofte foregår i byene.

I tillegg kan den ekstra energien også brukes til oppgaver som krever lange skift med kjøring i byer uten å trenge lading, melder Volvo.

De nye batteriene åpner altså for inntil 450 kilometer rekkevidde for Volvo FL Electric, mens Volvo FE Electric får en rekkevidde på inntil 275 kilometer.

– Med en rekkevidde på 450 kilometer er det klart for at kundene våre kan erstatte hele flåten av dieseldrevne lastebiler med våre elektriske lastebiler i byene, sier Jessica Sandström, produktsjef hos Volvo Trucks.

‒ Volvo FL og Volvo FE Electric produserer minimalt med utslipp og støy, noe som både klimaet, sjåføren og alle som lever og ferdes i byen nyter godt av.

Bilene får altså batteri med en høyere kapasitet, noe som betyr at færre batterier trengs for samme kraft som man har i dag. Fordelen begrenser seg dermed ikke kun mer rekkevidde.

Svenskene forklarer at om oppdragene til kundene tillater kortere rekkevidde er det mulig å øke nyttelasten ved å bestille bilen med færre batterier, med en økning i nyttelast på 500 kilo for hvert batteri man ikke trenger.

– For noen kunder er det viktigere med denne ekstra nyttelasten enn å få størst mulig rekkevidde. Vi samarbeider tett med kundene for å finne den beste løsningen, sier Sandström.

Det er potensielt mye utslipp som kan kuttes ved å erstatte en Volvo FL eller Volvo FE dieseldrevet lastebil med en elektrisk utgave som bruker fornybar elektrisitet, og Volvo sier at på en typisk rute er det mulig å kutte omtrent 30 tonn CO2-utslipp hvert år.

Volvo leder altså an i overgangen til batterielektriske lastebiler, og har siden de startet produksjonen av helelektriske lastebiler i 2019 solgt nærmere 5.000 elektriske lastebiler i 40 land over hele verden.

Målet er at halvparten av lastebilsalget på verdensbasis skal være elektrisk innen 2030, og da hjelper som kjent enda bedre rekkevidde. De oppdaterte utgavene av Volvo FL og FE Electric kan bestille allerede nå, og er klar levering fra høsten 2023.

Fakta om de to lastebilene.

Volvo FL Electric:

  • Drivlinje: Inntil 180 kW
  • Drivenhet: 1 elektrisk motor
  • Batteri: 280–565 kWh, 3–6 batterier
  • Rekkevidde: Inntil 450 km (distribusjon) uten elektromekanisk kraftuttak, 6 batterier
  • Inntil 280 km (distribusjon) med elektromekanisk kraftuttak, 3 batterier

Volvo FE Electric:

  • Drivlinje: Inntil 225 kW
  • Drivenhet: 2 elektriske motorer
  • Batteri: 280–375 kWh, 3–4 batterier
  • Rekkevidde: Inntil 275 km (distribusjon) uten elektromekanisk kraftuttak, 4 batterier
  • Inntil 200 km (avfallshåndtering) med elektromekanisk kraftuttak, 4 batterier

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter