Volkswagens viktigste elbil inn i produksjon

ID.3 blir kanskje elbilenes svar på Golfen, men Volkswagen har kanskje en enda viktigere elbil på gang. Og den nærmer seg veldig.


Fram til nå har kompakte biler som Volkswagen Golf vært de aller viktigste for store bilprodusenter, og det er ikke noe rart at da Volkswagen skulle satse på elbiler så var det en på størrelse med Golfen som sto parkert først i rekken.

ID.3 skal dermed overta stafettpinnen fra de to andre «folkebilene», den første var som kjent Bobla og den nåværende er Golfen.

Men i framtiden er det slett ikke sikkert at det er slike biltyper som blir de mestselgende, for det aller heteste segmentet nå er kompakte SUV-modeller. Og det er også Volkswagen-sjefen enig i.

‒ Med ID.4 utvider Volkswagen modellserien til å omfatte et helelektrisk kjøretøy i verdens største vekstsegment, den kompakte SUV-klassen, sier Ralf Brandstätter.

Modellen blir dermed ekstremt viktig for det tyske merket.

‒ I framtiden vil bilen bli produsert og solgt i Kina, USA og Europa. Slik skalerer vi MEB-plattformen over hele verden, og skaper det økonomiske grunnlaget for suksessen til vår ID.-familie, sier sjefen, som på bildet under er på plass da produksjonen startet.

MEB-plattformen er stikkordet i elbilsatsingen til Volkswagen, og da snakker vi om hele gruppen. En rekke biler på tvers av merkene skal basere seg på plattformen som tar høyde for elektriske drivverk og ny teknologi, inkludert ID.3 som snart får norsk asfalt under hjulene.

ID.4 er ikke så nær, men Volkswagen har nå tatt det siste steget ved å sende denne inn i serieproduksjon. Det skjedde på fabrikken i Zwickau, som også produserer ID.3 og skal sette sammen en kommende rival for ID.4, Cupra el-Born. Elbilene i Zwickau blir montert sammen helt CO2-nøytralt.

ID.4 ser altså for seg et verdensherredømme, og skal som Brandstätter sier produseres i alle de tre viktigste regionene, Europa, Asia og Nord-Amerika.

Kina blir det andre landet ut, og der skal produksjonen starte opp senere i år. I 2022 setter de også i gang samlebåndet i USA, og da blir også ID.4 en global modell.

Og går vi etter testene av ID.3 bør storesøster ID.4 ha alle forutsetninger til også å bli en global bestselger. De aller fleste journalistene som har kjørt ID.3 har vært svært så positive, og det lover jo godt for Volkswagen ID.4.

‒ ID.4 er teknisk topp utstyrt med framtidsrettede funksjoner, har et lavt tyngdepunkt og med en super kjøredynamikk. Den har også utmerket akselerasjon. En bil som ganske enkelt byr på mye moro, slår E-mobilitet-sjef Thomas Ulbrich fast.

ID.4 blir kanskje den viktigste modellen basert på inntjening, men hele ID.-serien blir viktig med tanke på Volkswagens mål om å være klimanøytral innen 2050.

Det tyske merket har planlagt en lang rekke med elbilmodeller i ID.-familien, og har også bygd om en masse fabrikker i sin grønne satsing. I Tyskland gjelder dette Zwickau, Emden, Hanover, Zuffenhausen og Dresden, i tillegg til at fabrikkene i Mladá Boleslav (Tsjekkia), Brussel (Belgia), Chattanooga (USA), Foshan (Kina) og Anting (Kina) også skal produsere e-biler.

‒ Vi forfølger jevnlig veien til elektromobilitet. Framtiden vår er elektrisk, fullt oppkoblet og CO2-nøytral, sier Brandstätter.

Zwickau har en nøkkelrolle i Volkswagen-gruppens klimanøytrale satsing, og det er satset over 10 milliarder kroner på å gjøre denne til den største og mest effektive bilfabrikken i Europa.

2021 blir det første året denne fabrikken går for fullt, og da vil fabrikken spytte ut formidable 300.000 elbiler basert på MEB-plattformen.

Dette inkluderer også den kanskje aller viktigste, ID.4 som nå har tatt et stort steg nærmere ved å gå inn i produksjon.

Les også:

Les mer om:

Elbiler