Volkswagen viser fram sitt nye flaggskip, ID.7. (Fotos: Volkswagen)
Volkswagen ID.7 over ny rekkeviddegrense
Dagens standard rekkevidde-grense har blitt 500 kilometer, men denne nærmer seg nå raskt 600 kilometer. Volkswagen ID.7 passerer også den neste etter dette.
Volkswagen fortsetter sitt heseblesende tempo rundt elbilene, og viser nå selveste flaggskipet som skal følge den stadig økende rekken av modeller ‒ ID.2 (ikke lansert), ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (kun Kina), ID. Buzz og varebilen ID. Buzz Cargo.
Et flaggskip må selveste trone på toppen, og det skal altså Volkswagen ID.7 gjøre.
-->
‒ ID.7 blir en virkelig spennende modell for det norske markedet, og den utvider vår allerede brede elbilportefølje ytterligere, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil Norge i Harald A. Møller.
‒ Dette er en romslig bil som vil treffe elbileiere med behov for mer plass, samtidig som den også kan treffe kunder som enda ikke har gått over til elbil. Her får du en stor og elegant familiebil med en ny rekkeviddestandard, og med mange spennende innovasjoner.
Sjefen sjøl, Thomas Schäfer, har også store forventinger til det nye flaggskipet.
‒ Med ID.7 tar vi neste steg i vår elektriske offensiv, sier toppsjefen for Volkswagen personbiler.
‒ Limousinen tilbyr høy komfort og lang rekkevidde. Allerede innen 2026 vil vi tilby det bredeste elektriske utvalget av alle produsenter i Europa – fra inngangsmodellen for under 25.000 euro opp til ID.7 som den nye toppmodellen innenfor ID.-familien. Målet vårt er å oppnå en elbilandel på 80 prosent i Europa innen 2030. Fra 2033 skal Volkswagen kun produsere elbiler i Europa.
Bilen som blir en ledestjerne er altså ID.7, som er noen centimeter lenger enn Norges-favoritten Passat som den overtar stafettpinnen fra. Nå forsvinner ikke Passat, men her i Norge er den dessverre snart historie ettersom importøren kun skal ta inn elbiler etter 2023.
Men ID.7 blir en verdig arvtaker, og det kan man allerede se på rekkevidden ‒ denne egenskapen elbilkjøperne er ganske så opptatt av.
Store elbiler sliter selvsagt med mer vekt enn mindre elbiler, og det går som kjent utover rekkevidden. Og ID.7 er en nærmere 5 meter lang coupé, og kan by på et bagasjerom på romslige 532 liter. Likevel har Volkswagen fått opp en imponerende rekkevidde for denne elbilen.
Nå skal den først komme med en batteripakke på 77 kWh, og denne skal gi en WLTP-rekkevidde på rundt 615 kilometer. Det er ganske så bra, og på høyde med de aller lengstgående elbilene på markedet i dag.
Her regner tyskerne med at bilen kan lades med en fart på 170 kW når den står ved en lynlader.
Men det er også planlagt utgaver med en batteripakke på 86 kWh, og da fyker rekkevidden opp til den neste drømmegrensen for elbilene ‒ 700 kilometer. Også ladefarten øker, og her ser Volkswagen for seg en hastighet på maksimalt 200 kW.
Om man blir kalt et flaggskip bør man også by på noe litt mer ekstraordinært på innsiden, og ID.7 får et helt nytt interiør sammenlignet med de andre bilene i ID-familien.
Her er det rettere linjer og et mykere materialvalg, og dette skal ifølge Volkswagen understreke kvaliteten som ID.7 skal by på.
‒ Dette blir en praktisk og stor modell, tilpasset kunder som trenger stor plass og lang rekkevidde, påpeker Meiner.
‒ Samtidig blir det en bil for de kresne, med en kvalitetsfølelse vi tror kommer til å appellere til mange. Og så er det jo en Volkswagen, noe som innebærer at den uansett skal være innen rekkevidde for en bredde av norske bilkjøpere.
Et flaggskip skal også tilby enda mer moderne teknologi, og tyskerne har puttet inn ting som Adaptiv Cruise Control (ACC), Lane Assist og Side Assist, og Travel Assis kan blant annet tilby assistanse knyttet til filbytte på motorveien i opp til 90 km/t.
Og ja, selvsagt er det automatisert parkering. Her er det blant annet en minnefunksjon over en avstand på inntil 50 meter, og føreren kan enten bli sittende i bilen eller overvåker parkeringsprosedyren fra utsiden av bilen ved hjelp av en app på mobilen.
På innsiden er det også en 15-tommers infotainment-skjerm som standard, og denne er ifølge Volkswagen er intuitiv, rask og enkel å manøvrere. Og ja, ID.7 kan også tilby ting som massasjefunksjon for såre rygger, og et 700-watts lydsystem fra Harman Kardon med 14 høyttalere som inkluderer en subwoofer i bagasjerommet for ikke-såre ører som ekstrautstyr.
ID.7 byr også på et head-up-display som standard, og her vises informasjon om fart, skilting og andre relevante opplysninger direkte på frontruten.
Videre kan Volkswagen opplyse at ID.7 kommer med et helt nytt og revolusjonerende klimaanlegg med smarte og innovative funksjoner, og her kan de intelligente ventilene styres ved hjelp av enkle tastetrykk via infotainment-skjermen.
Bilen som blir den sjette ID-modellen på det norske markedet etter ID.3, ID.4, ID.5, ID.Buzz Pro og ID.Buzz Cargo er planlagt lansert her i Europa til høsten, så den er ikke altfor langt unna.
Enn så lenge kan du sjekke ut noen bilder av Volkswagen ID.7, den nye sjefen i ID-familien:
Les også: