Volkswagen, fritt oversatt Folkevognen, gir nå Tesla kamp både om å bli det mest populære merket og den mest populære bilen i 2021. For som kjent registrerer det amerikanske elbilmerke stort sett bilene sine hver tredje måned, men Volkswagen registrerer sine jevnt over hele året.
Det fører til en langt mer stabil statistikk for Volkswagen, og kampen om å bli Norges mest populære som senest i forrige måned så litt avgjort ut er definitivt ikke det.
-->
For på merkessiden viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at Tesla kun fikk registrert 56 nye biler i oktober, mens Volkswagen tok et skikkelig magadrag og tettet nesten hele luken med 1.472 nyregistrerte biler.
Dermed er forspranget til Tesla kuttet ned til kun 375 registreringer når to måneder gjenstår.
Men det er også et tredje merke med i denne kampen, nemlig Toyota. For selv om de fortsatt ikke har en elbil til salgs, viser ladehybriden Rav4 at det ikke utelukkende handler om helelekteriske når det kommer til nybiler.
Mye takket denne har det japanske merket fått registrert 13.738 nybiler i 2021, og er kun 528 biler bak Tesla.
Faktisk var Toyota foran Volkswagen etter ni måneder, men ID.4 har våknet skikkelig og sørget for at Volkswagen nå tatt seg forbi sin gamle rival.
I oktober føk det andre ID.-bilen i tyskernes rene elbilserie rett til topps på OFV-listen, og noterte seg for 913 biler. Nærmest kom en annen bil fra den samme MEB-plattformen, Skoda Enyaq, som ble nyregistrert 760 ganger.
Rav4 måtte nøye seg med å være 4. mest populær med 532 biler, ettersom Hyundais relativt nye Ioniq 5 ble registrert 585 ganger i løpet av forrige måneds 21 ukedager.
OFV-tallene viser at Tesla Model 3 kun ble registrert 53 ganger i oktober, men den troner fortsatt øverst på oversikten med 9.319 registeringer i 2021. Rav4 nærmest seg kraftig i forrige måned, men det er fortsatt en luke på 1.570 biler mellom de to.
Bak duoen er ID.4 i ferd med å tette luken fram til Rav4, og med 913 nye ID.4 i oktober er det bokført 7.202 slike i 2021. Den er dermed 2.117 bak Model 3 og kun 547 bak Rav4 når det gjenstår to måneder.
Slik ser topp-10 ut etter oktober:
Tesla Model 3: 9.319 (53 i oktober)
Toyota Rav4: 7.749 (532)
Volkswagen ID.4: 7.202 (913)
Volvo XC40: 5.710 (488)
Ford Mustang Mach-E: 5.350 (227)
Audi e-tron: 5.094 (305)
Tesla Model Y: 4.875 (2)
Skoda Enyaq: 4.695 (760)
Nissan Leaf: 3.947 (353)
Mercedes EQC: 3.544 (82)
Kilde: OFV
Vi er nå blitt vant til at nybilsalget ligger over 70 prosent, noe som også skjedde i oktober. Men det var akkurat.
For 70,1 prosent av nybilene var elbiler, og totalt var 8.116 av de totalt 11.579 nybilene nullutslipp. Hybrider utgjorde 23,6 prosent av registreringene, mens bensinbilene sto for 3,7 prosent og dieselbilene for 2,6 prosent.
At vi også tenker firehjulsdrift viser oktobertallene, for 55 prosent av nybilene hadde drift på alle hjulene. Totalt i 2021 har 52,3 prosent firehjulsdrift, så selv om slike utgaver når det kommer til elbiler har kortere rekkevidde enn de kun med en motor tenker åpenbart nordmenn også på vinterføret når de kjøper nybiler.
Les også: