Volkswagen, fritt oversatt Folkevognen, gir nå Tesla kamp både om å bli det mest populære merket og den mest populære bilen i 2021. For som kjent registrerer det amerikanske elbilmerke stort sett bilene sine hver tredje måned, men Volkswagen registrerer sine jevnt over hele året. Det fører til en langt mer stabil statistikk for Volkswagen, og kampen om å bli Norges mest populære som senest i forrige måned så litt avgjort ut er definitivt ikke det. For på merkessiden viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at Tesla kun fikk registrert 56 nye biler i oktober, mens Volkswagen tok et skikkelig magadrag og tettet nesten hele luken med 1.472 nyregistrerte biler. Dermed er forspranget til Tesla kuttet ned til kun 375 registreringer når to måneder gjenstår. Men det er også et tredje merke med i denne kampen, nemlig Toyota. For selv om de fortsatt ikke har en elbil til salgs, viser ladehybriden Rav4 at det ikke utelukkende handler om helelekteriske når det kommer til nybiler. Mye takket denne har det japanske merket fått registrert 13.738 nybiler i 2021, og er kun 528 biler bak Tesla. Faktisk var Toyota foran Volkswagen etter ni måneder, men ID.4 har våknet skikkelig og sørget for at Volkswagen nå tatt seg forbi sin gamle rival. I oktober føk det andre ID.-bilen i tyskernes rene elbilserie rett til topps på OFV-listen, og noterte seg for 913 biler. Nærmest kom en annen bil fra den samme MEB-plattformen, Skoda Enyaq, som ble nyregistrert 760 ganger.

- Tesla Model 3: 9.319 (53 i oktober)
- Toyota Rav4: 7.749 (532)
- Volkswagen ID.4: 7.202 (913)
- Volvo XC40: 5.710 (488)
- Ford Mustang Mach-E: 5.350 (227)
- Audi e-tron: 5.094 (305)
- Tesla Model Y: 4.875 (2)
- Skoda Enyaq: 4.695 (760)
- Nissan Leaf: 3.947 (353)
- Mercedes EQC: 3.544 (82)