Man skulle kanskje tro at Skoda hadde nok med sine egne biler.
Det tsjekkiske merket er verdens 21. største bilprodusent, og satte sammen godt
over 1,2 millioner biler i 2018. Men de er også eid av Volkswagen-gruppen (VAG), som har en
voldsom satsing på gang.
neste tiåret, og det innebærer ikke færre enn 22 millioner elbiler. Satsingen er så diger at gruppen legger rundt 300 milliarder
kroner i den elektriske potten fram mot 2023. Men VAG vil ikke bare lage elbiler, de vil også
elektrifisere «vanlige» biler. Altså produsere hybrider. Alle må bidra, inkludert VAG-eide Skoda. Allerede i 2017 ble
de «beordret» av VAG til å produsere komponenter til de hybride drivverkene som
skal i biler til Audi, Seat og Volkswagen i tillegg til sine egne. Skoda skal produsere høyvolts batteripakker, og det var i utgangspunktet behov for 150.000 slike i året. Det holder ikke lenger, så nå når Skoda starter opp med produksjonen har de allerede planlagå å utvide kapasiteten de neste årene. De rundt 200 ansatte som jobber med akkurat dette kommer
garantert ikke til å bli arbeidsledige de kommende årene. En annen som merker hardkjøret til VAG befinner seg i
Sverige, mer bestemt i Skellefteå ganske så langt i nord. Og nå snakker vi om
de rene elbilene.
batterier rettet mot bilindustrien. Planen er å bygge en «gigafactory» der oppe
i nord, og et av merkene som raskt så potensialet til det ferske selskapet er
BMW. De signerte en samarbeidsavtale med svenskene allerede i fjor. Men en annen tysker har tenkt å løfte samarbeidet med
Northvolt et hakk videre. Den gigantiske elbilsatsingen til VAG gir diverse utfordringer,
ikke minst når det kommer til batterier. Her kommer Northvolt inn. I juni bestemte VAG seg like godt for å kjøpe seg inn i
selskapet, og smalt rundt 10 milliarder kroner på det svenske bordet. Tilbake fikk VAG 20 prosent av aksjene og en plass ved styrebordet.
nå er det klart at VAG og Northvolt oppretter et nytt felles selskap som eies 50/50. Planen er allerede klar. Selskapet skal bygge en helt ny
fabrikk i tyske Salzgitter, og denne skal være operativ i 2023/2024. Litium-ion-fabrikken skal i utgangspunktet kunne produsere
batterier med en totalsum på 16 gWh, og regner vi for enkelhet at hver pakke er
på 100 kWh så betyr dette altså 160.000 biler. ‒ Å bygge en gigafactory i Tyskland sammen med Volkswagen
betyr at Northvolt kan fortsette å utvide kapasiteten på grønne battericeller
med et minimalt CO2-avtrykk. Dette vil ha en stor betydning for
elektrifiseringen i Europa, sier Fredrik Hedlund i Northvolt. Volkswagen skal lansere sin aller første rene elbilmodell under Frankfurt Motor Show 9. september. ID. 3 settes sammen på den nye elbilplattformen kalt MEB, og
går inn i produksjon i november. I 2018 begynte Volkswagen arbeidet med å gjøre om fabrikken
i Zwickau fra en som laget eksosbiler til en som kun skal produsere elbiler.
Den jobben blir sluttført i 2020, men før den tid skal de altså starte med å
produsere de aller første ID. 3-modellene. ‒ Produksjonsstart for ID. 3 i november vil sende Volkswagen
inn i en helt ny æra, som kan sammenlignes med den første Bobla eller den
første Golfen, sier styremedlem Thomas Ulbrich. ‒ Vi er helt i rute. De første 400 pre-produksjons ID.
3-bilene er allerede på testing rundt i Europa. Med ID. 3 vil Zwickau bli en ekte
pioner innen e-mobilitet, sier han videre. Når alt er oppe og går skal fabrikken produsere seks
ID.-modeller for tre merker, og skal klare å sette sammen 330.000 biler i året.
Dette vil gjøre Zwickau til Europas største elbilfabrikk, og totalt investerer
VAG rundt 12 milliarder kroner i den oppgraderte fabrikken. Volkswagen skal lage 30.000 eksemplarer av en
introduksjonsmodell av ID. 3, og de har allerede fått over 30.000 reserveringer
for bilen som tar VAG inn i en ny tidsalder. Hvor seriøst Volkswagen tar på dette viser med all klarhet
opplegget de har rundt lanseringen. For pressen som ikke er på plass i
Frankfurt kjører Volkswagen ikke mindre enn 5 direktesendinger som
journalistene kan følge med på. 5, altså! Volkswagen har til og med satt opp en TV-desk i messeområde,
så her skal ingen gå glipp av den nye sjefen i elbil-verden. Det skjer fire år etter at de ble tatt for å ha jukset med
dieselutslippet, så det har virkelig gått unna med VAG i flere år allerede. Og snart er også framtiden her. Den som er kalt ID. 3. Les også: