– Dette er en elektrisk varebil som vi vet det vil bli stor etterspørsel etter i Norge, spesielt i de store byene, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Med plass til to europaller i lasterommet, mulighet for å trekke tilhenger, rask hurtiglading samtidig som den er helintegrert mot Ford Pros omfattende tjenestetilbud for økt produktivitet, er dette en elektrisk varebil vi har store forventninger til i det norske markedet. Ford Pro hever standarden i nok et nyttekjøretøysegment, legger en fornøyd sjef til.
-->
Dette er altså en helt ny bil bygd fra bunnen av, noe som blant annet har ført til mer fleksibelt lasterom som er hele 25 prosent større enn i den utgående modellen. Ford kan også opplyse om at nyttelasten er forbedret.
‒ Som den ledende nyttekjøretøyprodusenten i Europa over lang tid, har vi bedre innsikt i kundenes ønsker og behov enn noen andre produsenter, sier Berg.
‒ Det betyr at vi også bedre kan hjelpe dem med å øke produktiviteten de får ut av sine kompakte nyttekjøretøy ‒ ved å tilby mer tilkoblede løsninger og bedre kapasitet enn noensinne.
Courier-utgaven følger i hjulsporene på to andre helelektriske Transit-utgaver, 2-tonns E-Transit og E-Transit Custom.
Nå er Courier så ny at den fortsatt ikke har fått sin premiere, noe som skjer under en internasjonal nyttekjøretøymesse i Birmingham neste uke. Det betyr at de fortsatt holder igjen litt info, slik som den litt viktige rekkevidden. Men det er mye som allerede er klart.
Blant annet at den får et elektrisk drivverk med 136 hk og lynlading opp til 100 kW, og gjennom et modem åpner bilen for en rekke digitale løsninger som skal forenkle hverdagen.
Ford sier også at bilen har en ombordlader på 11 kW som lader på 5,7 timer, mens DC-ladingen på 100 kW åpner for 10-80 prosent går 35 minutter og 10 minutters lading gir 87 kilometer med rekkevidde.
Lasterommet er på 2,9 kubikkmeter, og nye E-Transit Courier byr også på en gjennomlastingsluke i skilleveggen mot kupeen som åpner for gjenstander lengre enn 2,60 meter.
Videre har varebilen en maksimal nyttelast for den elektriske modellen på 700 kilo, mens maksimal tilhengervekt lyder på 750 kilo. På toppen av dette byr den helelektriske utgaven på en 44-liters stor frunk foran.
På innsiden er det også et 12-tommers digitalt instrumentpanel samt en 12-tommers berøringsskjerm med Sync4 infotainmentsystem, og bilen byr også trådløs tilkobling for både Android Auto og Apple Carplay som standard.
Ford sier også at som den eneste varebilen i segmentet kan også nye E-Transit Courier fås med mobilt kontor – en løsning som gir deg en arbeidsflate som kan brukes som skrivebord, PC-bord eller lunsjbord.
Courier er utstyrt med flere av de nye førerassistentene som også vanlige biler nå blir utstyrt med, og Ford byr også på en løsning som åpner for en autolås på sidedørene.
Selv om det meste handler om elbiler i dag, har ikke Ford glemt de tradisjonelle utgavene heller. Så nye Courier blir også tilgjengelig med diesel og bensin som inkluderer Trend- og Limited-variantene.
Den nye E-Transit Courier får sin offisielle debut 18. april, og skal etter planen gå inn i produksjon sent i 2024.
Men allerede til sommeren åpner Ford Norge for bestilling av Transit Courier med bensin- eller dieselmotor ‒ og her skal leveringene etter planen startet mot slutten av 2023.
Les også: