De første kunden har fått denne bilen. Hva slags bil det er kan du lese ut av skiltet. (Fotos: Nio)

Første Nio ET5 levert

Den aller første norske kunden kan nå låse seg inn i sin Nio ET5 ‒ og det feires med kjennetegn som feier all tvil til side om hvilken bil dette faktisk er.


Det føles ut som en liten evighet, men det var faktisk ikke lengre tilbake enn i desember 2021 ‒ rett før jula ‒ at Nio kunne vise en lillesøster til sedanen ET7.

I likhet med storesøsteren bød også ET5 på linjelekre og aerodynamiske linjer, og i tillegg til en masse teknologi lovte Nio en enorm rekkevidde.

Faktisk kunne de melde om over 1.000 kilometer, og i så fall ville bilen parkere absolutt alt annet av rivaler på markedet. I dag er det Lucid som har elbilene med lengst rekkevidde, og Lucid Air har en annonsert rekkevidde helt opp i 883 kilometer.

Men Kina er som kjent på andre siden av kloden, så det kan fort ta litt tid fra en ny bil blir meldt der til den er på plass i Europa ‒ og ikke minst i vårt lille kongerike helt i nord.

Mer eksakt tok det 14 og en halv måned før den endelig fikk norsk snø under dekkene, for de aller første ET5 var på plass her i midten av mars.

Bilen er en rival til biler slik som Tesla Model 3, årets mest populære nybil i Norge så sent som i 2021, og måler 4,79 meter i lengden. Men så var det dette med rekkevidde da.

Nio ET5 er mulig å få med to forskjellige batteripakker, en på 75 kWh og en på 100 kWh. Og ingen av disse er i nærheten av 1.000 kilometer.

Med den minste batteripakken er WLTP-rekkevidden opplyst til 419 kilometer, mens batteriet på 100 kWh baner vei for en WLTP-rekkevidde på 540 kilometer.

Det unike med Nio er at bilene kan bytte batterier også kan kjøpes uten et slik, så man leier rett og slett dette via en månedsleie. Dette er den soleklart foretrukne løsningen blant norske Nio-kunder.

Og det kan være smart, for Nio har meldt inn et batteri på 150 kWh.

Hvor mye rekkevidden skyter i været er ikke så godt å si, men at den raskt kan komme opp i Lucid-land er ganske sikkert. Kanskje ikke 1.000 kilometer, men den vil iallfall nærme seg denne drømmegrensen.

Startprisen for en Nio ET5 uten batteri lød på 429.000 kroner da den ankom i mars, men nå som den første kundebilen er på plass har denne faktisk falt ned til 426.000 kroner. Så nei, åpenbart blir ikke absolutt alt dyrere her i landet.

Den aller første kundebilen ble levert fredag, og Brede som tidligere hadde kjørt en BMW X3 sier at valget falt på Nio ET5 grunnet de smarte løsningene bilen har.

Elbilen kan blant annet by på et 4K-dashboardkamera og et avansert selvkjøringssystem som består av Nio Adam Super Computing og Nio Aquila Super Sensing.

– Dette er en fin bil som har alt jeg ønsker meg, og Nio har et community som ingen andre har, sa Brede i forbindelse med overleveringen.

Han gleder seg selvsagt til å ta elbilen på langtur, og har allerede planlagt en av de lengste norske man kan ta om man bor sør i Norge ‒ nemlig Nordkapp.

Og det er lett å se hvilken bil dette faktisk er.

For som seg hør og bør er kjennetegnene på de aller første norske rett og slett «Nio ET5». Så ser du denne vet du at det er den aller første kunderegistrerte Nio ET5 her i Norge.

Da må du i så fall se etter en bil som ser slik ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter