Av og til dukker det opp bilprosjekter som overskygger alt annet, og det kan man trygt si om det britiske RML Group har på gang.
For som mange andre vil de lage nye retrobiler, men de har like godt funnet inspirasjon i noe av det flotteste som er mulig å oppdrive ‒ nemlig en Ferrari 250.
-->
Mer bestemt er RML inspirert av utgaven ofte kalt 250 GT SWB Berlinetta, og den de selv har på gang er ganske enkelt kalt RML Short Wheelbase. Eller en RML SWB om du vil. Ja, den er til og med en grand tourer og en liten fastback/coupé (berlinetta på italiensk), og vi kan dermed kalle den en RML GT SWB Berlinetta ‒ akkurat som den berømte Ferrari-modellen.
Uansett benevnelsen skjuler det seg noe oppsiktsvekkende vakkert signert RML, for med sin frontmonterte Ferrari V12-motor og linjer fra Ferrari 250 gjennom et moderne karbonfiberkarosseri er dette en Grand Routier fra øverste hylle. For det er det RML selv kaller den. Dette er en bil for de lange kjørerutene.
RML utvikler vanligvis høyytelsesdeler til både motorsport, sportsbilprodusenter og til med militæret, og sier at de har benyttet seg av all erfaring når de har satt sammen denne GT-modellen med kort akselavstand. Det betyr ifølge britene en grad av komfort og bekvemmelighet som man ikke kunne drømme om for 60 år siden.
De har blant annet løftet taket for enda mer innvendig hodeplass (de utstyrte den høyeste i selskapet, tilfeldigvis sjefen Michael Mallock, med en hjelm, og plasserte han i førersetet for å forsikre seg om han fikk plass), og utstyrt bilen med elektrisk justerbare seter, navigasjon, klimaanlegg, koppholdere og mobiltilkobling for både Apple Car Play og Android Auto ‒ selvsagt på en diskre måte.
Og, heldigvis, har de smekre utvendige linjene også funnet veien inn i bilen, for nå viser RML oss også hvordan bilen ser ut innvendig.
Sjekk dette:
Under panseret har de plassert en 5.5-liters V12-motor fra Ferrari som produserer 485 hestekrefter og et dreiemoment på 568 Nm. Kraften leveres til bakhjulene gjennom en 6-trinns manuell girkasse fra Ferrari, og ytelsen er «grei» den også. RML melder at 0-60 mph (96,6 km/t) går unna på 4,1 sekunder, mens toppfart er på rundt 300 km/t.
En ting som har vært viktig for RML er de klassiske linjene til 250-modellen, og selv om bilen har vokst er de berømte linjene helt klart beholdt. Her er detaljer som de stablete baklysene, et utstikkende tanklokk, gitter-grillen og luftinntakene bak forhjulene og på panseret alle på plass, men designet på en ny måte.
Alt dette tar tid, og RML har brukt nærmere tre år på å sette sammen modellen, men nå nærmer de seg slutten. Bilen skal lanseres til høsten, og de første svært så heldige kundene (ja, vi er sjalu!) skal få sine eksemplarer i første kvartal av neste år.
Les også: