Viser fram den ferdige BMW i4

Produksjonsutgaven av den helelektriske coupé-modellen BMW i4 er nå vist fram.


Det går som regel mange år fra vi ser det første konseptet til den ferdige produksjonsmodellen vises fram, men akkurat den formelen har ikke BMW tid å styre etter.

Så på samme tid som de lanserte den nye elektriske SUV-modellen iX rullet også den nye i4 ut på scenen, en elektrisk firedørs Gran Coupé.

-->
– Samtidig som vi åpner for bestilling av helt nye BMW iX, så trekker vi dagens andre kanin opp av hatten og deler de første bildene av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Selv om det er mange som foretrekker høyreiste biler i disse dager, er det noe eget med de litt mer sportslige modellene til BMW ‒ og kanskje ekstra spesielt med coupéutgavene som BMW tilbyr i 2, 4, 6 og 8-serien. Så det er kanskje ikke så rart at BMW har hatt dårlig tid med i4.

Fra vi stiftet bekjentskap med konseptet til tyskerne viser fram den som skal inn i serieproduksjon har det kun gått ett år, og en av grunnene er at den ikke skiller seg så mye fra konseptet.

BMW har for det meste videreført designet til konseptet, selv om linjene er litt mer dempet for den som skal ut for salg.

Dette er altså en Gran Coupé med firer dører som blir det elektriske valget for 4-serien, og det er også meldt inn en M Performance-modell av denne som nok mange kan tenke seg.

Selv om dette er en elbil har ikke BMW gått drastisk til verks når de har designet bilen, så i4 gjenkjennes helt klart som en BMW på utseende.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. De første bilene vil rulle inn på norske veier i fjerde kvartal, sier Tegneby.

En coupé og gran coupé skal i utgangspunktet være kjøreglade bilder, og med lang akselavstand, bred sporvidde, egen hjulstilling, store dekkdimensjoner, høy torsjonsstivhet, lavt tyngdepunkt og vektbalanse bør i4 innfri dette ganske greit.

Men en slik elbil skal selvsagt også ha ytelser som matcher kjøreegenskapene, og i4 som kommer i flere versjoner kan by på effekt opptil 530 hk og 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.

Den har også fått et nytt og spesielt oppsett for dempersystemet som skal redusere følelsen av at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon, og de har også utviklet et nytt antispinn-system som skal jobbe raskt og presist. Alt dette bør altså sørge for maksimalt grep og stabilitet både under akselerasjon og i svinger.

Det bayerske merket holder enn så lenge på den mer spesifikke informasjonen rundt i4, som bygges på femte generasjon av eDrive-teknologien de har utviklet. Men de sier såpass mye at bilen vil få rekkevidder opp til 590 kilometer, men dette vil altså variere ut fra modellversjonene.

Ettersom BMW har dårlig tid trenger vi nok ikke å vente så veldig lenge på mer detaljerte info om den kommende elbilen, og i mellomtiden kan vi jo sjekke ut de første bildene av den produksjonsklare versjonen av BMW i4:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter