Ville og vakre

Peugeot har en av de lengste tidslinjene i bilverden, og de har selvsagt kommet opp med mange oppsiktsvekkende konsepter gjennom årene. Vi tar en titt på noen som inneholdt teknologi og løsninger som var før sin tid.


Når tror du Peugeot ble stiftet? Vi vet at bilene generelt ikke
kom før mot slutten av 1800-tallet, så de fleste vil vel gjette en gang kanskje
sent på 1800-tallet eller tidlig på 1900-tallet. Det er på en måte rett, men også
en grov bom.

Det franske merket startet nemlig med å produsere
kaffekverner(!) og sykler tidlig på 1800-tallet, mer eksakt i 1810.

-->
Den første bilen, om vi kan kalle den det, kom Peugeot med i
1889. Dette var en dampdrevet trehjuling, og denne ble fulgt opp med en firehjulet
bil med en forbrenningsmotor fra Daimler året etter. Dermed var bileventyret i
gang.

Men i 1896 slo familieidyllen sprekker, og bilinteresserte Armand
Peugeot som blant annet hadde møtt Gottlieb Daimler startet opp sitt eget
selskap som kun skulle lage biler. Det opprinnelige selskapet i Peugeot-familien
fortsatt å lage sykler og mye annet rart, men med årene skulle også disse starte
opp med å produsere biler.

Så det er altså rett at Peugeot startet i 1896, men også i
1810.

I 1910 ble familien igjen gjenforent, og Peugeot var igjen
samlet til et rike. Og siden har de holdt dampen, og kommet med mange modeller
‒ og konsepter.

En konseptbil kan deles opp to grupper, de som er konsepter
for nærstående modeller og de som er framtidskonsepter.

Slike visjonsbiler var ikke så vanlig for noen tiår siden ettersom dette var en tidskrevende og dyr øvelse, og produsentene fokuserte på å lage biler de faktisk kunne selge og tjene penger på.

Men moderne tider gjør det enklere å lage en bil, og dermed
har antall konseptbiler skutt voldsomt i været de 30 siste årene.

Peugeot er utvilsomt en av de aller ivrigste på dette
området, og har kommet med en lang rekke konsepter siden de viste fram Quasar i
1984.

Slik som e-Legend, som hyller 504 Coupé på en usedvanlig god
måte.

Men Quasar startet altså det hele, og med den var det også aller
første gangen Peugeot-designerne fikk blanke ark. Konseptbilen de kom opp med var
basert på 205 Turbo 16, og hadde en motor på 600 hestekrefter.

Ja, allerede den gang var konseptene ganske så ville, og med
dette som sluttresultat skjønner vi godt at Peugeot har holdt på med
framtidskonsepter siden.

Peugeot har noen pilarer når det kommer til framtidskonsepter,
som arkitektur, mote, kunst og ny mobilitet. Målet er å forutse nye trender, og
gjerne bruke nye materialer når konseptene bygges.

Det hele starter med en konkurranse der designerne tegner sin
egen versjon, og dette barberes ned til et finalefelt hvor digitale biler og
1:1-modeller blir frest ut slik at man kan se størrelsen og formen på ekte.

Deretter blir den modellen som best møter de
forhåndsdefinerte spesifikasjonene valgt, og det lages en mer nøyaktig
3D-versjon av det som skal bli konseptet.

En ny og enda mer detaljert 1:1-modell blir frest ut, og denne
blir brukt til å justere detaljer og til å finne en matchende farge. Dette
gjelder også for interiøret.

Deretter blir prosjektet fordelt på forskjellige avdelinger
og eksterne produsenter, som lager delene som former sluttresultatet.

En utfordring for slike biler er tiden. Slike biler blir
ofte designet for store begivenheter som internasjonale bilmesser, og det tar gjerne
et år før konseptene er klare. Dermed gjelder det å forutse trenden ett år fram
i tid.

Selv om slike konsepter ofte er veldig framtidsrettet, er det
viktig for Peugeot at bilene faktisk har løsninger som er mulig å tilpasse
kommende modeller.

Det er altså mye moro, og litt alvor også.

Og ingeniørene gjør som de får beskjed om, for det er mange Peugeot-konsepter
som har vist fram løsninger og teknologi som produksjonsmodeller senere har
fått.

Her er et utvalg av disse.

Peugeot Touareg

Ja, Peugeot var før Volkswagen med Touareg-navnet, og denne
konseptmodellen fra 1996 var faktisk en elbil. Jepp!

Touareg var som bildet viser en buggy, og hadde et stort nok
batteri til at den kunne kjøres i fire timer. Men den hadde også en motor som
fungerte som rekkeviddeforlenger, så her var virkelig Peugeot tidlig på ballen.

Peugeot Moonster og 4002

Disse to har en spennende historie. For her åpnet nemlig Peugeot for at internettbrukerne kunne designe konseptene, og de to separate konkurransene ble avholdt henholdsvis i 2000 og 2002. Dette var første gang en bilprodusent åpnet for en slik internasjonal konkurranse.

Her Moonster:

Og her 4002:

Dette ble fulgt opp i 2018 da Peugeot inviterte 12 unge designere til en slags sommerskole, hvor de lagde fire prosjekter under kyndig veiledning.

Peugeot Sesame

Sesame var en slags crossover, og denne kompakte bilen bød
blant annet på elektriske skyvedører.

Og ja, det var konseptet som ble til Peugeot 1007.

Peugeot EX1

Nok en elbil. Denne ble laget til 200-årsjubileet, og var
litt av villbajas.

Peugeot tok den med til den legendariske franske Montlhery-banen,
og der satte den 340 hk sterke elbilen en rekke akselerasjonsrekorder. Den
satte også elektrisk rekord rundt Nordschleife, så den kunne håndtere svinger
også.

Peugeot SR1

Denne ble vist fram i 2010, og kom med et hybridsystem som året
etter debuterte i Peugeot 3008.

SR1 var også den første bilen som ble vist fram som hadde Peugeot
i-Cockpit.

Peugeot Onyx

Denne må ikke forveksles med Oxya, en ellevill bil med en V6-motor
på 680 hk som nådde 350 km/t på Nardo-banen i 1988.

Onyx er riktignok en superbil den og, men her snakker vi om
konseptet fra 2013. Denne hybriden bød ikke på kun rundt 700 hk, men hadde også
noe kalt avis-tre. Treverket var altså laget av brukte papiraviser, og Onyx tok
resirkulering til et nytt nivå.

Peugeot Exalt

Denne ser jo ganske så normal ut, og både silhuetten og dashbordet
fant senere veien til den nyeste generasjonen av 508. Men den har inspirert
flere modeller.

Den utstrakte bruken av tre på innsiden ble brukt av SW i en
begrenset førsteutgave, mens de flekkede setene med tennisstriper på sin side inspirerte
3008.

Peugeot Quartz

Denne har et dashbord som de som kjører rundt i nettopp en
3008 kjenner igjen, og det holografiske instrumentpanelet er også standard i
den helt nye 208-serien ‒ akkurat som den såkalte «tassel-grillen».

Peugeot Fractal

Denne var så å si printet ut. 80 prosent av delene var laget
av digre 3D-printere, og den kunne også på en helt ny lydopplevelse ‒ nemlig 9.1.2.

Peugeot Instinct

En svært så lekker stasjonsvogn i shooting brake-form arvet
fra Peugeot 508 SW, og du blir muligens overrasket over å høre hvem som var med
på å utvikle Instinct. Det var nemlig Samsung, og partnerskapet førte også til noe
historisk.

For aller første gang i Peugeot-historien fikk ikke bilen
debuten under et stort bilshow, men denne ble vist fram under en stor mobilkongress
i Barcelona.

Peugeot e-Legend

Ja, vi sparte legenden til sist. For et konsept dette var,
og for den sak skyld fortsett er!

Peugeot e-Legend ble vist fram under Paris Motor Show i
2018, og elbilen skapte bølger over hele verden. Designet var basert på ikonet 504
Coupé fra 1969, og konseptet var så flott at den norske Peugeot-importøren sporenstreks
bestilte noen tusen biler.

Bare sånn i tilfelle at den skulle bli en realitet.

Det blir den dog ikke, men vi får kanskje en lignende
produksjonsmodell om noen år?

Det ville i så fall ikke overraske noen.

For som vi vet viser framtidskonseptene til Peugeot også litt av det som kommer i nye modeller, og for e-Legends del får vi bare håpe at det iallfall inkluderer designet.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter