Du skal følge ganske godt med i bilverden om du har hørt om Munro, for dette er noe så unik som et skotsk bilmerke. Nei, det finnes ingen slike som masseproduserer biler, så ja, de her er ganske unike.
Munro ble dannet av Russell Peterson og Ross Anderson i 2019, og muligens er duoen fra det skotske høylandet. Eller bondelandet.
-->
For målet er helelektriske terrengbiler for både kommersiell bruk og til private som takler det aller meste av terreng, og mer spesifikk det som møter de i landbrukssektoren.
De hevder selv at den første elbilen de skal komme med, enkelt og greit kalt MK_1, blir verdens mest kapable helelektriske 4x4.
For å klare det har de gitt elbilen et moderne drivverk som yter 375 hk og 700 Nm i ytelsesversjonen som skal takle vanskelige terreng, og målet er å lage en elbil med minimale miljømessige fotavtrykk uten at det går på bekostning av «offroad-evne, ytelse og praktiske egenskaper».
Munro tenker altså først og fremst landbruk og de utfordringene kjøretøyene der møter, men alle som vil kan altså kjøpe bilen. Iallfall de over i Storbritannia, for vi er ganske usikre på om de tenker enda mer internasjonalt rundt MK_1.
‒ Å møte de krevende behovene til landbrukssektoren var først og fremst i tankene våre da vi utviklet Munro MK_1, forklarer Munro-sjef Russell Peterson.
‒ Jeg brukte mange av mine formative år på en gård og deretter drive mitt eget landbruksentreprenørselskap ‒ jeg vet bare altfor godt hvor viktig det er å ha et skikkelig, velprøvd utstyr som du kan stole på uansett vær og forhold. Og som ikke vil svikte deg uansett hvor mye du kaster mot det. Og hver Munro er konstruert rundt disse verdiene.
Rent teknisk er MK_1 utstyrt med et batteri på 61,2 kWh brutto, og rekkevidden er opplyst til 306 kilometer under optimale forhold. En kombinert kjøring, litt slik som WLTP-tallet, gir 275 kilometer rekkevidde.
Elbilen åpner også for lading på 94 kW for to av de tre utgavene av MK_1 de har på gang, noe som åpner for 15-80 prosent på 36 minutter.
Dette er en tung elbil, for både drivverk og karosseriet skal altså takle svært røffe utfordringer, og veier totalt 2.500 kilo. Men takket være firehjulsdrift og nærmere 400 hk og 700 Nm fyker faktisk 0-100 km/t unna på ganske så raske 4,9 sekunder for ytelsesversjonen, mens toppfarten er satt til 129 km/t for alle tre utgavene.
Og nordmenn som først ser på rekkevidde og deretter om det er et hengerfeste, nikker nok godkjennende til hengervekten som ytelsesversjonen av MK_1 byr på ‒ 3.500 kilo. Sleperekkevidden er opplyst til 137,5 kilometer, så ja, de har åpenbart målt dette også.
Verdens mest kapable elbil har en bakkeklaring på solide 480 mm opp til selve kroppen, og bilen er utstyrt med ting som klimakontroll, varmepumpe og LED-lys, og har en garanti på fem år eller 100.000 kilometer.
Selskapet har også gående et samarbeid med Marc Monsarrat, direktør for Off-Road Electric som spesialiserer seg på å levere helelektriske nyttekjøretøyer til bønder, grunneiere og institusjoner i Storbritannia.
‒ Inntil nå har det ikke vært en løsning for bønder som ønsker å avkarbonisere arbeidsflåten sin med et nytt elektrisk 4x4-kjøretøy. Munro endrer alt dette, sier han.
‒ Med muligheten til å transportere et mannskap på fem over all slags terreng, operere i opptil 16 timer på en enkelt batterilading og med en slepekapasitet på 3.500 kilo, er dette et svært slitesterkt kjøretøy konstruert for å tilby ekte arbeidshest-kapasitet, dag etter dag, tiår etter tiår, uten utslipp fra enderøret.
Her er bilder av den røffe elbilen, som over i Storbritannia har en startpris på 49.995 pund ‒ i skrivende stund tilsvarer det 615.716 norske kroner.
Les også: